دوره 17، شماره 5 - ( 1396 )                   جلد 17 شماره 5 صفحات 23-13 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- گروه ژئوتکنیک، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تبریز
2- دانشگاه تبریز ، Katebi@tabrizu.ac.ir
3- گروه ژئوتکنیک، دانشکده فنی، دانشگاه اکستر
4- گروه سازه، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تبریز
چکیده:   (38585 مشاهده)
امروزه روش‌های بهسازی موقت خاک جزء مهمترین مباحث ژئوتکنیکی به حساب می‌آیند. روش انجماد مصنوعی زمین به منظور سیستم تکیه‌گاه موقتی خاک، یک روش دوست‌دار محیط زیست (بدون ایجاد تغییرات ماندگار در ساختمان خاک و سفره آب زیرزمینی)، اقتصادی، ایمن و قابل استفاده در همه انواع خاک‌ها می‌باشد. در انجماد مصنوعی زمین با پایین آوردن دمای خاک به دماهای زیر صفر، آب منفذی خاک منجمد شده و منجر به بهبود پارامترهای مکانیکی، از جمله افزایش مقاومت برشی خاک می-گردد، بدون این که ماده‌ای شیمیایی وارد خاک کند. در این مطالعه پارامترهای تخلخل، درجه اشباع یخ، سازند و بافت خاک ثابت و دما، تنش محدودکننده و نرخ کرنش به عنوان پارامترهای متغیر در نظر گرفته شده‌اند. نتایج پژوهش حاضر توسط که دستگاه فشاری سه‌محوری انجماد بر روی خاک ماسه‌ای بددانه‌بندی شده بازسازی شده مطابق ساختگاه ایستگاه H خط 2 قطار شهری تبریز انجام شده است، نشان می‌دهد که کاهش دما، افزایش تنش محدودکننده و نرخ کرنش، هر یک به صورت جداگانه منجر به افزایش مقاومت برشی و مدول الاستیسیته خاک ماسه‌ای منجمد می‌گردد. همچنین مطابق نتایج این تحقیق، نمونه‌های ماسه‌ای بددانه‌بندی شده منجمد، رفتار نرم‌شونده از خود نشان می‌دهند و به صورت شکل‌پذیر گسیخته می‌شوند. در تمامی نمودار‌های تنش- کرنش این نوع خاک، یک قله و یک حالت نهایی مشهود است.
متن کامل [PDF 873 kb]   (24266 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله اصلی | موضوع مقاله: زلزله
دریافت: 1395/8/19 | پذیرش: 1395/12/23 | انتشار: 1396/10/1

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.