دوره 15، شماره 3 - ( 1394 )                   جلد 15 شماره 3 صفحات 73-85 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

salimi A. Optimizing of spatial allocation for manucipal solid waste collection utilizing GIS. IQBQ. 2015; 15 (3) :73-85
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-16-7287-fa.html
صبور محمد رضا، سلیمی علی، مولایی دامون. بهینه سازی تخصیص محدوده های مکانی به منظور جمع آوری پسماندهای شهری به کمک سامانه اطلاعات جغرافیایی(GIS). مهندسی عمران مدرس. 1394; 15 (3) :73-85

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-16-7287-fa.html


1- استادیار دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
2- کارشناس ارشد مهندسی عمران-محیط زیست دانشگاه خواجه نصیر
3- کارشناس ارشد GIS دانشگاه خواجه نصیر
چکیده:   (2409 مشاهده)
یکی از مهمترین مسائل زیست محیطی کشورهای درحال توسعه، مدیریت مواد زائد جامد شهری است. با توجه به عوامل موثر در جمع آوری پسماند شهری و همچنین وسعت زیاد این مناطق، استفاده از روشهای سنتی بسیار وقت گیر و هزینه بر است لذا استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری اجتناب پذیر است؛ وجود توابع تجزیه و تحلیل مکانی در سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) این سیستم را از سیستم های اطلاعاتی دیگر متمایز می کند؛ از جمله توابع تحلیلی آنالیز شبکه می باشد؛ از کاربردهای مهم آنالیز شبکه مسئله تخصیص و یافتن کوتاهترین مسیر است. هدف ما در این تحقیق بهینه سازی مسیرهای جمع آوری پسماند شهری با استفاده از آنالیز شبکه و دیگر قابلیتهای GIS است. در این تحقیق با انتخاب یکی از مناطق شهری تهران (ناحیه 1 منطقه 6) با توجه به موقعیت مکانی و وجود انواع کاربریها در آن وضع موجود مسیرهای جمع آوری پسماند مورد بررسی قرار گرفته و پس از با استفاده از GIS شبکه ای شامل مخازن و شبکه راهها تشکیل شده و آنالیز شبکه روی شبکه مورد نظرصورت گرفت، با تخصیص صورت گرفته روی شبکه، منطقه به چند محدوده بهینه جهت جمع آوری پسماند تقسیم شد، سپس کوتاهترین مسیر در هر محدوده انتخاب شد. این روش می تواند برای دیگر مناطق شهری با تنظیم داده های اولیه مورد استفاده قرار گیرد. با اجرای این طرح در ناحیه 1 منطقه 6 تهران شیفت روز جمع آوری پسماند حذف می گرددد. این کاهش زمان باعث کاهش هزینه، نیروی انسانی، بعد مسافت و آلودگی محیط زیست می شود.
متن کامل [PDF 1009 kb]   (2349 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله اصلی | موضوع مقاله: عمران
دریافت: ۱۳۹۰/۲/۲۱ | پذیرش: ۱۳۹۴/۳/۱۰ | انتشار: ۱۳۹۴/۷/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code