دوره 13، شماره 3 - ( 1392 )                   جلد 13 شماره 3 صفحات 123-123 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه تهران
چکیده:   (6542 مشاهده)
چکیده-پل قوسی بتنی اکبرآباد در کیلومتر 24 راه­آهن تهران - قم قرار گرفته و برای به دست آوردن گنجایش پل، آزمایش بارگذاری استاتیکی روی آن انجام شده است. با وجود بارگذاری تا چند برابر بار سرویس، به خاطر محدودیت­های میدانی، امکان آزمایش تا بار نهایی و حتی تا بار تسلیم، نبود؛ اما ویژگی­هایی مانند سختی نخستین و الگوی ترک­خوردگی بررسی شد. برای بررسی رفتار این دسته از پل­ها، در این پژوهش سعی شده است با مدل­سازی عددی در نرم­افزار اجزاء محدود "انسیس"، مقاومت تسلیم و مقاومت پایانی پل اکبرآباد، پیش­بینی شود. برای این کار، الگوی ترک­ها در مدل عددی وارد شده و منحنی نیرو - تغییر شکل با نتایج آزمون هماهنگی داده شده است. در این مدل با توجه به رفتار سازه، از ارزیابی کرنش مسطح و برای ویژگی­های رفتاری مصالح از معیار تسلیم "دراگر – پراکر" استفاده شده است. همچنین، از نتایج آزمایش بارگذاری استاتیکی یک پل مشابه که فراتر از مرحله تسلیم نیز بارگذاری شده، برای پیش­بینی اندازه­ی پارامترها و الگوی تخریب، استفاده شده است. سپس با ارزیابی دو مرحله­ای، مقاومت تسلیم و مقاومت پایانی پل، براورد شده است.
متن کامل [PDF 1110 kb]   (5993 دریافت)    

دریافت: 1392/7/21 | پذیرش: 1392/7/1 | انتشار: 1392/7/21

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.