دوره 16، شماره 3 - ( 1395 )                   جلد 16 شماره 3 صفحات 175-165 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- تهران-دانشگاه تربیت مدرس
2- تربیت مدرس
3- دانشگاه مالک اشتر
4- دانشگاه تهران
چکیده:   (4161 مشاهده)
چکیده- تقاطع کانال‌های باز استفاده وسیعی در کارهای آبی دارد. شکل‌گیری ناحیه کم فشار با جریان بازچرخشی (ناحیه با پتانسیل رسوب‌گذاری بالا) و نیز ناحیه پر سرعت (ناحیه با پتانسیل آبشستگی بالا) از مهم‌ترین مشخصه‌های جریان در این کانال‌ها به حساب می‌آیند. تاکنون تحقیقات وسیعی در زمینه شناسایی الگوی جریان در این کانال‌ها و رفع مشکلات هیدرولیکی مذکور صورت گرفته است. در این تحقیق نیز استفاده از دیوار جداکننده به عنوان راه‌کاری جهت کاهش پتانسیل آب‌شستگی و رسوب‌گذاری مورد بررسی کامل قرار گرفته است. ابتدا مدل عددی یک نمونه آزمایشگاهی موجود تولید شده و نتایج آن با در نظرگرفتن و بدون در نظر گرفتن اثرات هوا صحت‌سنجی شده‌اند. در ادامه، اثر راهکار مذکور بر الگوی جریان مورد بررسی قرار گرفته و طرح‌هایی جهت بهبود هندسه آن ارائه و ارزیابی شده‌است. در میان طرح‌های بررسی شده دیوارجداکننده با لبه دایره‌ای بهترین عملکرد را به لحاظ کاهش حداکثر سرعت پس از تقاطع نشان داده است. نتایج این تحقیق کاهش قابل ملاحظه‌ای را در پتانسیل آب‌شستگی و رسوب‌گذاری جریان نشان می‌دهند.
متن کامل [PDF 1062 kb]   (3428 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله اصلی | موضوع مقاله: مهندسی آب
دریافت: 1392/7/2 | پذیرش: 1393/2/11 | انتشار: 1395/5/1

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.