دوره 15، شماره 4 - ( 1394 )                   جلد 15 شماره 4 صفحات 72-63 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه تربیت مدرس
2- فارغ التحصیل دانشگاه تربیت مدرس
چکیده:   (8712 مشاهده)
اولین گام در بهبود ایمنی ترافیک، شناسایی نواحی خطر است. تشخیص نواحی خطر با استفاده از داده‌های تصادفات ترافیکی در شبکه راه‌ها امکان‌پذیر است. با این حال در مناطق کوچک مانند تقاطعات، به دلایلی چون رخداد کم تصادفات در یک منطقه خاص و عدم ثبت محل دقیق تصادف، تشخیص نواحی خطر بر اساس داده‌های تصادفات امکان‌پذیر نیست. لذا در این تحقیق، از شاخص‌ تداخل ترافیکی که دارای رخداد به مراتب بیشتر از تصادفات است و امکان شناسایی محل تداخل با روش تحلیل ویدیویی امکان‌پذیر است، استفاده گردید. در این مطالعه شاخص چگالی تداخلات بحرانی مبتنی بر شاخص زمان تا تصادف و حجم حرکت‌های تداخلی ارائه گردید؛ و سپس با استفاده از نرم‌افزار ARCGIS نواحی خطر به صورت فضایی در محدوده فیزیکی تقاطع مشخص شدند. به عنوان مطالعه موردی چهارراه بدون چراغ تقاطع وصال شیرازی- بزرگمهردر تهران انتخاب شد. داده‌های تداخلی با استفاده از تحلیل ویدیویی جمع‌آوری شد و با بکارگیری روش پیشنهادی در این مقاله نواحی خطر تعیین گردید. نتایج ارزیابی‌ها، ناحیه ورود مسیر فرعی به مسیر اصلی را پرخطرترین ناحیه، به دلیل تداخل حرکت راستگرد از مسیر فرعی با حرکت مستقیم از مسیر اصلی و حرکت چپگرد از مسیر فرعی با حرکت مستقیم از مسیر اصلی نشان می‌دهد. مقدار ریسک خطر تداخل حرکت راستگرد از مسیر فرعی با حرکت مستقیم از مسیر اصلی 1/245 است که حدود 8 برابر میانگین ریسک خطر کلیه حرکات می‏باشد و مقدار ریسک خطر تداخل مشابه سمت دیگر تقاطع 89 است.
متن کامل [PDF 1102 kb]   (7854 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله اصلی | موضوع مقاله: راه و ترابری
دریافت: 1393/9/23 | پذیرش: 1394/5/24 | انتشار: 1394/10/1

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.