دوره 20، شماره 4 - ( 1399 )                   جلد 20 شماره 4 صفحات 207-191 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی شاهرود
2- دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی شاهرود ، js.shafaei@gmail.com
چکیده:   (1821 مشاهده)
در ساختمان ها با سیستم باربر لرزه ای قاب خمشی، اتصالات تیر به ستون عامل عمده ی خرابی ها بعد از زلزله می باشد. میزان شکل پذیری و جذب انرژی مطلوب سازه ی قاب خمشی وابسته به طراحی و اجرای بدون نقص اتصالات تیر به ستون آن است. در اتصالات تیر به ستون سازه های بتن مسلح، عدم امتداد آرماتور مثبت تیر در ناحیه اتصال و عدم امتداد خاموت ستون در ناحیه مشترک، نقص های رایجی هستند که جزئیات لرزه ای اتصالات مطابق با آیین نامه های جدید آنها را پوشش می دهد. در این تحقیق به منظور صحت سنجی مدل های اجزا محدود ، مطابق با نمونه های آزمایشگاهی، مدل هایی با جزئیات لرزه ای و بدون جزئیات لرزه ای در نظر گرفته شد و سپس همان مدل ها با تغییر مدل تنش و کرنش، اثر لغزش آرماتور های طولی تیر در ناحیه اتصال شبیه سازی شد و مقایسه ای بین رفتار بارگذاری یکطرفه و بارگذاری چرخه ای و پوش حاصل از آن انجام شد. و سپس تاثیر شرایط مختلف تیرهای عرضی در پیرامون اتصال در نظر گرفته شد. نتایج به خوبی نشان داد که مدل سخت اجزا محدود زمانی که اثرات لغزش آرماتور های طولی تیر درنظر گرفته می شود، رفتار مدل های عددی با نتایج آزمایشگاهی مطابقت بیشتری پیدا می کند. و همچنین مقایسه نتایج مدل ها با شرایط مختلف تیرهای عرضی نشان داد که محصور کردن اتصالات غیر پیشتنیده تا یک حدی می تواند باعث افزایش مقاومت اتصال در برابر بارهای جانبی بشود.
متن کامل [PDF 3706 kb]   (1743 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل (کامل) | موضوع مقاله: مهندسی عمران و سازه
دریافت: 1398/9/5 | پذیرش: 1399/3/21 | انتشار: 1399/9/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.