دوره 18، شماره 2 - ( 1397 )                   جلد 18 شماره 2 صفحات 12-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mamdoohi A R, ahmadipour F. A structural and comparative analysis for various trip production models, case study of Qazvin educational trips. MCEJ 2018; 18 (2) :1-12
URL: http://mcej.modares.ac.ir/article-16-17015-fa.html
ممدوحی امیررضا، احمدی‌پور فاطمه. یک تحلیل ساختاری و تطبیقی از مدل‌های مختلف تولید سفر، نمونه موردی سفرهای تحصیلی شهروندان قزوین. مهندسی عمران مدرس. 1397; 18 (2) :1-12

URL: http://mcej.modares.ac.ir/article-16-17015-fa.html


1- دانشگاه تربیت مدرس
چکیده:   (8993 مشاهده)
ایجاد سفر اولین مرحله از رویکرد چهار مرحله‌ای کلاسیک است که در آن تعداد سفرهای تولید/ جذب شده به هر ناحیه ترافیکی برآورد می‌شود. استفاده از مدل رگرسیون خطی در این مرحله بسیار رایج است، هرچند عدم ارائه‌ی نظریه رفتاری و ماهیت صحیح و غیرمنفی سفرها از محدودیت‌های این مدل به شمار می‌رود. جهت رفع این محدودیت‌ها، مدل‌های سانسورشده مانند توبیت برای جلوگیری از ایجاد مقادیر منفی، مدل‌های با داده‌های شمارشی مانند پواسون و دوجمله‌ای منفی برای جلوگیری از ایجاد مقادیر پیوسته و منفی و مدل‌های انتخاب گسسته مانند لوجیت و پروبیت رتبه‌ای جهت ارائه نظریه رفتاری مسافر و جلوگیری از ایجاد مقادیر پیوسته و منفی پیشنهاد شده‌است. هدف از این مقاله یک تحلیل ساختاری از مدل‌های مختلف تولید سفر شامل رگرسیون خطی، توبیت، پواسون و لوجیت رتبه‌ای و مقایسه‌ی عملکرد آن‌ها است. داده‏های حاصل از پرسشگری نمونه‏ای از ساکنین شهر قزوین، شامل ویژگی‌های اقتصادی- اجتماعی و سفر تحصیلی 4734 خانوار به‌ عنوان مطالعه موردی انتخاب شده‌است. جهت پرداخت مدل‌ها از 85 درصد داده‌ها و جهت ارزیابی آن‌ها از مابقی داده‌ها استفاده می‌گردد. به منظور مقایسه مدلها از معیارهای کمی میانگین خطای مطلق، رگرسیون خطی برآورد- مشاهده و نمودار مربوط به مقایسه سهم مشاهده و پیش‌بینی‌شده همفزون سفرها استفاده می‌شود. نتایج نشان می‌دهد از نظر معیار میانگین خطای مطلق، مدل‌های لوجیت رتبه‌ای و رگرسیون خطی؛ میزان برازش رگرسیون خطی برآورد- مشاهده، مدل توبیت؛ ضریب تعیین رگرسیون خطی برآورد- مشاهده و مقایسه سهم پیش‌بینی و مشاهده شده همفزون سفرها، مدل لوجیت رتبه‌ای دارای عملکرد بهتری نسبت به سایر مدل‌ها است.
متن کامل [PDF 700 kb]   (7973 دریافت)    
موضوع مقاله: برنامهریزی حمل و نقل
دریافت: 1394/12/15 | پذیرش: 1395/7/19 | انتشار: 1397/4/23

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.