دوره 16، شماره 5 - ( 1395 )                   جلد 16 شماره 5 صفحات 10-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- کارشناس ارشد عمران گرایش سازه، دانشگاه تهران
2- دانشکده عمران، پردیس دانشکده فنی، دانشگاه تهران
چکیده:   (8168 مشاهده)
به دلیل مزایای فوق العاده‌ی پل‌های پیش‌ساخته‌ی قطعه‌ای از جمله سرعت ساخت و ساز بالا و عدم نیاز به انسداد جریان ترافیک در مناطق شهری، استفاده از آن‌ها در جهان در حال گسترش است، ولی استفاده از آن‌ها در مناطق لرزه‌خیز به دلیل عدم وجود اطلاعات کافی از پاسخ دینامیکی‌‌شان با نگرانی‌هایی همراه است. با توجه به پیش‌ساخته بودن این نوع پل‌ها و جهت اجرای سریع‌تر، اتصال و پیوستگی قطعات با یکدیگر از طریق تنیدگی صورت می‌گیرد بنابراین ا انتظار می‌رود تحت تحریک زلزله‌ی قائم، رفتار روسازه به خصوص در پل‌هایی که عرشه به صورت دهانه‌های ساده و مجزا بر روی پایه‌ها قرار می‌گیرند، متاثر از عملکرد درزها باشد. در مطالعه‌ی حاضر سعی شده است تاثیر زلزله‌ی قائم بر عرشه‌ی این پل‌ها در مناطق نزدیک و دور از گسل با مدل‌سازی یک پل نمونه مورد مطالعه قرار گیرد و میزان خسارت زلزله‌ی قائم بر عرشه‌ی پل‌ها در سطوح مختلف زلزله بررسی شده و ارزیابی گردد. نتایج نشان داد پاسخ این پل‌ها و درزها می‌تواند بسیار متاثر از مولفه‌ی قائم باشد، به گونهای ‌که با توجه به نتایج مربوط به میانگین تغییرمکان درزها، بازشدگی محتمل‌ترین خسارت ناشی از مولفه‌ی قائم زلزله است.
متن کامل [PDF 1107 kb]   (3462 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله اصلی | موضوع مقاله: زلزله
دریافت: 1394/7/26 | پذیرش: 1394/10/27 | انتشار: 1395/12/1

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.