دوره 18، شماره 1 - ( 1397 )                   جلد 18 شماره 1 صفحات 230-219 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
2- کارشناس ارشد راه و ترابری
چکیده:   (4976 مشاهده)
افت دمای محیط و اصطکاک زیاد بین سطح تماس روسازی بتنی با لایه زیرین دو عامل اصلی ایجاد ترک در روسازی های بتنی محسوب می شوند. در این پژوهش به منظور ارزیابی اثر تغییرات دو عامل گفته شده روی مقدار تنش اصطکاکی و تنش کششی ایجاد شده در دال روسازی بتنی ساده درزدار، تحلیل های المان محدود روی دال بتنی درزدار در دو حالت دارای میلگرد انتقال بار و بدون میلگرد انتقال بار و با فرض افت دماهای گوناگون و همچنین ضریب اصطکاک های متغیر بین دال بتنی و لایه زیر آن انجام شده است. نتایج حاصل از تحلیل عددی نشان می دهد افت دمای زیاد به همراه ضریب اصطکاک قابل ملاحظه، می تواند در 7 تا 8 ساعت اولیه اجرای روسازی بتنی، تنش حرارتی معادل 124000 پاسکال ایجاد نماید که این مقدار تنش بیش از مقاومت کششی بتن در ساعات اولیه است بنابراین، در ساعات اولیه و تحت شرایط گفته شده، بروز ترک در رویه بتنی محتمل خواهد بود. همچنین نتایج این تحقیق نشان می دهد وجود انحراف از حالت افقی در میلگرد انتقال بار می تواند موجب افزایش بیش از 50 برابری مقدار تنش در محدوده قرارگیری میلگردهای انتقال بار شود.
متن کامل [PDF 884 kb]   (3638 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله اصلی | موضوع مقاله: زلزله
دریافت: 1395/9/3 | پذیرش: 1396/6/27 | انتشار: 1397/3/3

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.