دوره 16، شماره 5 - ( 1395 )                   جلد 16 شماره 5 صفحات 213-203 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه بابل ، hma@stu.nit.ac.ir
2- دانشگاه صنعتی بابل
چکیده:   (5395 مشاهده)
ماسه‌های سیمانی به‌ عنوان یکی از موضوعات اقتصادی و زیست ‌محیطی در تثبیت خاک شناخته می‌شوند. در برخی موارد ترکیبی از سیمان و ماسه با سایر مواد از جمله فیبر، شیشه، نانو‌ذرات و یا زئولیت می‌تواند به‌ طور مؤثر در تثبیت خاک در جاده ‌سازی استفاده شود. در این بررسی زئولیت به‌ عنوان یکی از مواد افزودنی به سیمان و اثرات آن بر مقاومت فشاری تک محوری مورد ارزیابی قرارگرفته است. در این راستا از زئولیت نوع معدنی کلینوپیلولیت، سیمان تیپ II نکا و ماسه بابلسر به عنوان خاک پایه استفاده شد. تعداد 144 آزمایش مقاومت فشاری تک محوری بر روی طرح اختلاط 24 حالت سیمان و زئولیت شامل درصد سیمان‌های مختلف 2، 4، 6 و 8 درصد وزن خشک کل نمونه و درصد‌های جایگزینی 0، 10، 30، 50، 70 و 90 زئولیت نسبت به سیمان با تراکم نسبی‌های 50، 70 و 85 درصد در مدت عمل‌آوری 7 و 28 روز انجام شد. نتایج نشان می‌دهد که با جایگزینی 30% زئولیت به‌ جای سیمان نسبت به نمونه‌های بدون زئولیت، مقاومت فشاری تک محوری، به میزان 20 تا 78 درصد افزایش می یابد. همچنین در این فرآیند کرنش گسیختگی نمونه ها نیز زیاد می‌شود. نرخ افزایش مقاومت فشاری تک محوری برای نمونه‌های با درصد سیمان‌های بالاتر و تراکم کمتر، بیشتر است. همچنین نتایج حاکی از ارتباط توانی مقاومت فشاری تک محوری با پارامترهای وزنی سیمان، زئولیت و تخلخل (چند جمله‌ای از وزن‌های سیمان و زئولیت/تخلخل) می‌باشد.
متن کامل [PDF 1357 kb]   (4159 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله اصلی | موضوع مقاله: زلزله
دریافت: 1394/6/6 | پذیرش: 1394/10/27 | انتشار: 1395/12/1

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.