دوره 18، شماره 6 - ( 1397 )                   جلد 18 شماره 6 صفحات 120-107 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشجوی دکتری ژئوتکنیک
2- عضو هیات علمی
3- عضو هیات علمی هرمزگان
چکیده:   (6509 مشاهده)
به دلیل ایجاد نیروهای متمرکز و لنگرهای خمشی بالا در محل اتصال شمع به رادیه در سازه‌های با بارهای زیاد، استفاده از رادیه شمع منفصل می‌تواند گزینه مناسبی جهت فونداسیون این نوع سازه‌ها باشد. در این سیستم شمع‌ها و رادیه به هم متصل نمی‌باشند و از یک بالشتک شنی در فاصله بین شمع و رادیه به منظور بازپخش نیروها استفاده می‌شود. در این حالت بار از طریق رادیه و بالشتک شنی به شمع‌ها منتقل می‌شود. در این تحقیق مطالعه آزمایشگاهی بر روی رادیه شمع منفصل واقع بر خاک ماسه‌ای به منظور بررسی پارامترهایی نظیر ضخامت بالشتک شنی و فاصله شمع‌ها بر رفتار بار-نشست، سهم شمع‌ها و رادیه از کل بار و همچنین پخش نیروی محوری و تنش اصطکاکی در طول شمع‌های مرکزی و گوشه انجام گرفته است. نتایج نشان داده ضخامت بالشتک شنی و فاصله شمع‌ها نقش مهمی در رفتار بار نشست، و سهم شمع‌ها از کل بار و همچنین نحوه توزیع تنش در طول شمع دارد. در یک ضخامت بهینه بالشتک شنی و یک فاصله بهینه شمع‌ها کمترین نشست مشاهده شده است. با افزایش ضخامت بالشتک شنی سهم شمع‌ها از کل بار کاهش می‌یابد. همچنین سهم شمع‌ها از کل بار نیز تابعی از فاصله شمع‌ها می‌باشد. در قسمت‌های بالایی شمع‌ها تنش‌های اصطکاک منفی ایجاد می‌شود. با افزایش ضخامت بالشتک شنی مقدار اصطکاک منفی بیشتر می‌شود. در شمع‌های گوشه اصطکاک منفی بیشتری نسبت به شمع‌های مرکزی ایجاد می‌شود که باعث پایین آمدن محور خنثی می‌گردد.
متن کامل [PDF 798 kb]   (2951 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله اصلی | موضوع مقاله: زلزله
دریافت: 1396/10/13 | پذیرش: 1402/10/12 | انتشار: 1397/12/24

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.