دوره 15، شماره 3 - ( 1394 )                   جلد 15 شماره 3 صفحات 149-158 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشکده مهندسی عمران - دانشگاه علم و صنعت ایران
چکیده:   (2735 مشاهده)
شیار افتادگی در مسیر عبور چرخ‌های وسایل نقلیه یکی از خرابی‌های بنیادی است که به دلیل عدم قدرت باربری هر یک از لایه‌های روسازی انعطاف‌پذیر به وجود می‌آید. آسفالت گرم از سنگدانه و مصالح چسبنده تشکیل شده است. خصوصیات مصالح تشکیل‌دهنده نقش بسزایی در ویژگی‌های ساختمانی روسازی بازی می‌کنند. اگرچه وزن قیر در مخلوط آسفالتی مقدار ناچیزی می‌باشد اما با این حال قیر اثر مهمی بر روی عملکرد مخلوط‌های آسفالتی دارد و هر گونه تغییر در عملکرد قیر، بر روی عملکرد مخلوط آسفالتی اثرگذار خواهد بود. در دهه‌های اخیر به منظور غلبه بر مشکلات قیرهای خالص معمولی و ارتقای عملکرد مخلوط‌های آسفالتی از مواد اصلاح‌کننده قیر استفاده می‌شود. یکی از افزودنی‌هایی که اخیراً در اصلاح مشخصات رفتاری قیرها به کار گرفته‌شده است، نانو رس بوده است. در این پژوهش با فرض اینکه بستر و لایه‌های زیر اساس و اساس از مقاومت باربری کافی برخوردار است از افزودنی نانو رس برای بهبود خواص قیر جهت افزایش مقاومت باربری آسفالت و اصلاح خصوصیات فنی آن در برابر شیار افتادگی در روسازی‌های انعطاف پذیر استفاده‌شده است. بدین منظور از دو نوع نانو رس مونت موریلونیت Cloisite 15A و Cloisite 30B استفاده‌شده است و آزمایش مارشال، آزمایش‌های خزش دینامیکی در دو سطح تنش 300 و 450 Kpa و شیار جای چرخ در دمای 50 درجه بر روی نمونه‌های مخلوط آسفالتی حاوی 2، 4 و 6% از هر نوع نانو رس و نمونه شاهد انجام گرفته است. نتایج حاصل از این آزمایش‌ها بهبود عملکرد مخلوط‌های آسفالتی حاوی نانو ذرات را نشان می‌دهد.
متن کامل [PDF 795 kb]   (2047 دریافت)    
نوع مقاله: طرح پژوهشی | موضوع مقاله: راه و ترابری
دریافت: ۱۳۹۲/۹/۹ | پذیرش: ۱۳۹۴/۵/۲۱ | انتشار: ۱۳۹۴/۷/۱