راهنمای نویسندگان


۱- قالب مقاله
۱-۱- انواع فایل
تنها فرمت پذیرفته برای متن و جداول مقاله، وُرد است و همچنین دریافت مقاله به صورت دو ستونی صورت می پذیرد.
۱-۲- سبک مجله
برای دیدن دستورالعمل­‌های انتشارات دانشگاه تربیت مدرس اینجا کلیک کنید.
۱-۳- سبک مرجع­‌نویسی
انتشارات دانشگاه تربیت مدرس، بسته به مجله، از سبک مرجع­‌نویسی هاروارد یا ونکوور پیروی می­‌کند.
دستورالعمل­‌های سبک ونکوور به صورت دو فایل پی. دی. اف در اختیار نویسندگان قرار می­‌گیرد. نویسندگان باید از مطابقت مراجع مقاله خود با آن‌ها مطمئن شوند.
۱-۴- آماده­‌سازی مقاله
 برای دیدن فایل فرمت نگارش مقاله در این نشریه  کلیک کنید.
۱-۴-۱- عنوان، کلیدواژه­‌ها و چکیده
عنوان، کلیدواژه­‌ها و چکیده به خواننده کمک می­‌کنند تا مقاله شما را راحت­‌تر پیدا کنند و باعث می­‌شوند متن راحت‌­تر خوانده شود.
۱-۴-۲- جزئیات تماس نویسندگان مربوطه
تمام جزئیات تماس کامل نویسنده مسئول مورد نیاز است. برای نویسندگان دیگر، ذکر وابستگی دانشگاهی لازم است. برای کمک به داوری ِ همتراز ِ ناشناس این اطلاعات باید به صورت جداگانه از مقاله ارائه شوند.
۱-۴-۳- دستورالعمل­‌های ارسال تصاویر و دیگر نمودارها
۱-۴-۳-۱- تصاویر
۱. تصاویر باید در فایل وُرد متن بیایند.
۲. تصاویر شماره­‌دار باید به همان ترتیبی که در متن به آن‌ها اشاره شده بیایند.
۳. برای تصاویری با چند بخش، هر بخش باید با حروف الفبا (الف، ب، پ، ...) علامت­‌گذاری شود.
۴. شرح تصاویر ابتدا به انگلیسی بیاید. در ابتدای توضیحات باید Fig. ۱. با دو نقطه تیره، یکی پیش از عدد و یکی بعد از آن بیاید. توضیحات فارسی باید زیر آن و با کلمه شکل ( به صورت تیرهو همراه با عددِ تصویر بیایدشکل ۱.  بعد از عدد باید نقطه بیاید. در صورتی که توضیحات بیش از یک خط باشد، خطوط باید راست­چین و منظم باشند.
۵. برای استفاده از تصاویر نشریات دیگر باید از آن‌ها اجازه گرفته شود. بعضی ناشران مانند الزویر متن خاصی را درخواست می­‌کنند.
۶. در جاهایی که مجوزی مورد نیاز است، باید زیر عکس (شیوه ونکوور) یا زیر نام نویسنده و تاریخ (شیوه هاروارد) بیاید.
۷. عکس‌­ها و دیگر تصاویر اسکن شده باید با حداقل وضوح ۳۰۰ dpi بیایند.
۸. تنها فرم فایل قابل قبول، مایکروسافت وُرد (Microsoft Office Word) است. در صورتی که قصد دارید فایل وُرد را به فرمت­‌های دیگر مثل پی دی اف، پاورپوینت، فتوشاپ یا تی.آی. اف. اف تبدیل کنید، نسخه نهایی خود را به دقت با نسخه اولیه مطابقت دهید.
۹. توضیحات تصاویر در صفحه­‌ای جداگانه پس از منابع می­‌آیند. تصاویر و توضیحات باید بدون خواندن مقاله قابل فهم باشند.
۱-۴-۳-۲- فهرست‌ها
  1. در صورتی که از جملات ناقص استفاده شده، از بولت پوینت برای فهرست کردن جملات استفاده کنید. فهرست را با علامت نقل قول شروع کنید و با نقطه به پایان ببرید.
  2. فهرست‌ها باید با یک خط فاصله از بقیه متن جدا شوند.
  3. همه اعداد معادلات باید در پرانتز بیایند و راست­‌چین شوند.
۱-۴-۳-۳- جدول­‌ها
۱. عناوین جدول­‌ها باید در همه موارد (مثل وقتی که در دو ستون مقاله آمده باشند) راست­‌چین باشند.
۲. جدول­‌ها باید با ابزار «جدول» نرم­‌افزار وُرد درست شوند. جدول‌هایی که با اکسل یا دیگر نرم‌­افزارها درست شده‌­اند قابل استفاده نیستند.
۳. جداول را به ترتیب شماره­‌گذاری و در مقاله با عنوان جدول ۱، جدول ۲ ... به آن‌ها اشاره کنید.
۴. کلمه جدول باید به صورت کامل نوشته شود.
۵. جداول را به ترتیبی که در مقاله آمده‌­اند، شماره­‌گذاری کنید.
۶. جدول­‌ها باید عناوین واضح و پانوشت توضیحی داشته­ باشند (و به ترتیب حروف الفبا علامت­‌گذاری شده باشند.)
۸. جزئیات ارائه شده در متن اصلی را تکرار نکنید.
۹. تاریخ­‌ها در جداول باید به صورت عددی بیایند: ۱۱/۵/۱۳۹۵
۱۰. شرح جدول باید در بالای آن و به صورت راست­‌چین بیاید.
 
۲- پس از پذیرش
۲-۱- نسخه نهایی
فایل پی دی اف نسخه نهایی برای نویسنده مسئول ایمیل می­‌شود.
۲-۲- نسخه الکترونیکی
مجلات دانشگاه تربیت مدرس رایگان هستند و دسترسی به متن کامل مقالات آن‌ها آزاد است. از نویسندگان نیز هزینه داوری و چاپ دریافت نمی شود. پی. دی. اف مقالات پس از پذیرش به صورت الکترونیکی در دسترس خواهد بود.


۳- فایل اصلی مقاله
فایل اصلی مقاله باید شامل قسمت‌­های زیر باشد:
۳-۱- عنوان کامل مقاله
۳-۲- اسامی نویسندگان، وابستگی سازمانی نویسندگان و ایمیل
۳-۳- چکیده
صفحه اول مقاله با چکیده آغاز می­‌شود. چکیده باید آنقدر واضح باشد که خواننده اصل مطلب مقاله را کاملاً دریابد. از ارجاع و نقل قول خودداری کنید.
۳-۴- کلیدواژه‌­ها
تا ۵ کلمه کلیدی ارائه دهید. کلیدواژه­‌ها باید محتوای دقیق مقاله را بیان کنند، زیرا از آن‌ها برای نوشتن نمایه استفاده می‌­شود.
۳-۵- مقدمه
مقدمه تحقیق باید خلاصه باشد و عناوین فرعی نداشته باشد. این بخش باید اطلاعات لازم برای فهمیدن مقاله را در اختیار خواننده قرار دهد.
۳-۶- اهداف
اهداف باید مقصود اصلی پژوهش را توصیف کنند.
۳-۷- ابزار و روش­
این بخش شامل اطلاعات و فرایندهای ضروری تحقیق است تا محققان دیگر بتوانند آن‌ها را تکرار کنند. در صورتی استفاده از چند روش مختلف، باید از زیرعنوان­‌های فرعی استفاده کرد.
۳-۸- نتایج
این بخش ممکن است شامل جداول، فهرست­‌ها و تصاویر باشد. بر نکات مهم نتایج تحقیق تمرکز کنید؛ ولی از تکرار اطلاعاتی که در تصاویر و جدول­‌ها آمده، خودداری کنید. در این بخش می­‌توان تا ۶ عکس و جدول را مورد استفاده قرار داد.
۳-۹- بحث
اطلاعات این بخش با اطلاعات بخش نتایج متفاوت است.
۳-۱۰- نتیجه­‌گیری
این بخش باید نتیجه نهایی مطالعه را به طور خلاصه توضیح دهد.
۳-۱۱- تعارض منافع
نویسندگان باید هرگونه تعارض منافع در تحقیق را در این قسمت اعلام کنند.
۳-۱۲- مشارکت نویسندگان
مشارکت و کمک تمامی نویسندگان در فرایند پژوهش باید در این قسمت ذکر شود.
۳-۱۳- سپاسگزاری­‌ها
۳-۱۴- مراجع
صحت تمامی مراجع باید توسط نویسنده بررسی شود. نویسندگان باید اطمینان یابند که مراجع ذکر شده در متن با فهرست مراجع در انتهای مقاله هم­‌خوانی دارد. سبک مرجع‌نویسی، بسته به مجله، می‌تواند ونکوور یا هاروارد باشد. اما ثبات سبک باید حفظ شود. مراجع درست بعد از سپاسگزاری کمک­‌هزینه و قبل از علایم و اختصارات می­‌آیند.
۳-۱۵- علایم و اختصارات
علایم و اختصارات بعد از مراجع و در صفحه‌­ای جداگانه می‌­آیند. این بخش باید بدون خواندن مقاله قابل فهم باشد.