دوره 17، شماره 5 - ( 1396 )                   جلد 17 شماره 5 صفحات 50-60 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

javadi rad M, shahrokhi M, rajaee T. Numerical Investigation of the number of baffles effect on the efficiency of primary sedimentation tank in true dimensions. MJCE. 2017; 17 (5) :50-60
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-16-8438-fa.html
جوادی راد محمد، شاهرخی مهدی، رجایی طاهر. بررسی عددی تاثیر تعداد سازه بافل بر راندمان حوضچه ته‌نشینی اولیه در ابعاد واقعی. مهندسی عمران مدرس. 1396; 17 (5) :50-60

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-16-8438-fa.html


1- کارشناسی ارشد- دانشگاه قم
2- استادیار گروه مهندسی عمران- دانشگاه غیاث الدین
3- دانشیار گروه مهندسی عمران- دانشگاه قم
چکیده:   (649 مشاهده)
حوضچه‌های ته‌نشینی از مهم‌ترین اجزای تصفیه‌خانه‌های فاضلاب هستند بطوریکه حدود یک سوم هزینه احداث تصفیه‌خانه‌های فاضلاب به ساخت حوضچه‌ها مربوط می‌شود. در تحقیق حاضر اثر سازه بافل بر راندمان هیدرولیکی حوضچه‌های ته‌نشینی اولیه بوسیله مدلسازی عددی سه بعدی در نرم افزار Flow-3D بررسی شده‌است. حوضچه ته‌نشینی در ابعاد واقعی و مدل ساده شده حوضچه ته‌نشینی اولیه مستطیلی تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب تهران می‌باشد. در مدلسازی عددی بر اساس انطباق نتایج عددی با داده‌های آزمایشگاهی، برای حل آشفتگی جریان از مدل آشفتگی و برای حل فشار از روش GMRES استفاده شده‌است. صحت‌سنجی نتایج شبیه‌سازی عددی با داده‌های آزمایشگاهی پیشین با دقت مناسبی اطمینان نتایج عددی را تصدیق می‌کند. محل بهینه بافل اول از تحقیقات قبلی نویسندگان مشخص است. برای تعیین تعداد بهینه بافل‌ها، مقایسه نتایج بین حوضچه بدون بافل و حالت‌های بهینه حوضچه یک، دو و سه بافل انجام شد. نتایج نشان می‌دهد که وجود سازه بافل سبب جلوگیری از جت جریان در کف و افزایش راندمان رسوبگذاری حوضچه‌های ته‌نشینی اولیه می‌شود. به‌علاوه با اضافه کردن یک بافل در موقعیت مناسب، بزرگی سرعت ماکزیمم، حجم ناحیه چرخشی و انرژی جنبشی کاهش می‌یابد بطوریکه با اضافه کردن بافل اول، دوم و سوم بترتیب حجم ناحیه چرخشی نسبت به حالت بدون بافل 13/4، 44/4 و 63/4 درصد کاهش می‌یابد. همچنین مقایسه منحنی‌های FTC برای حالت‌های تعداد مختلف بافل و بدون‌بافل بهبود راندمان رسوبگذاری با افزایش تعداد بافل را نشان می‌دهد.
متن کامل [PDF 949 kb]   (322 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله اصلی | موضوع مقاله: سازه های هیدرولیکی و دریایی
دریافت: ۱۳۹۵/۸/۹ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۲/۲۳ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۰/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید