1- دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس
2- استادیار گروه خاک و پی، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس
3- دانشیار گروه خاک و پی، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس
چکیده: (5681 مشاهده)
از نیازهای شهرنشینی مدرن امروزی ساخت تونلهای شهری (مترو و راه) است. بسیاری از این سازهها در محیطهای آبرفتی و سست شهری قرار دارند. در ساخت تونلهای شهری مهمترین معضلی که با آن برخورد می شود نشستهای به وجود آمده در سطح زمین و تأثیر آن بر سازههای سطحی است. علاوه بر این کنترل جابهجاییهای اطراف ناحیه حفاری به منظور تأمین ایمنی سازه تونل از اهمیت زیادی برخوردار است. بنابراین تعیین دقیق جابهجاییهای زمین هنگام ساخت تونل از ضروریترین نیازهای پروژه است.
با توجه به اینکه خاک، یک محیط ناپیوسته متشکل از ذرات با اندازههای مختلف است، پس در این پژوهش سعی شده است تا با استفاده از روش اجزاء مجزا که خاک را به صورت ذرات مجزا در نظر میگیرد، آثار پارامترهای هندسی مختلف تونل از قبیل قطر و عمق بر جابهجاییهای زمین بررسی شود.
بنابراین تحلیل دوبعدی استاتیکی تونل با فرض کرنش صفحهای و با استفاده از نرم افزارPFC2D که بر پایه روش اجزاء مجزا است، انجام شده، که نتایج به دست آمده با نتایج حاصل از نرم افزار PLAXIS2D که بر اساس روش اجزاء محدود است و همچنین دادههای صحرایی و حل تحلیلی مقایسه شده است. نتایج بیانگر دقت بیشتر روش اجزاء مجزا نسبت به روش اجزاء محدود به خصوص در اعماق سطحی و همچنین مدل سازی بهتر تغییرات سربار است.
نوع مقاله:
مقاله اصلی |
موضوع مقاله:
عمران دریافت: 1390/6/19 | پذیرش: 1393/11/8 | انتشار: 1393/12/1