دوره 22، شماره 6 - ( 1401 )                   جلد 22 شماره 6 صفحات 178-165 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Biglari A, Aliarab Z. Evaluation of Feasibility Study to Ensure Uniform Deformations Using Slender Steel Shearwalls with Partial Connections in the Rehabilitation Process. MCEJ 2022; 22 (6) :165-178
URL: http://mcej.modares.ac.ir/article-16-60555-fa.html
بیگلری علی، علی عرب زهرا. ارزیابی امکان پذیری تضمین تغییرشکل های یکنواخت با بکارگیری دیوارهای برشی فولادی لاغر با اتصالات جزئی در فرآیند مقاوم سازی. مهندسی عمران مدرس. 1401; 22 (6) :165-178

URL: http://mcej.modares.ac.ir/article-16-60555-fa.html


1- دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه گلستان، گرگان، ایران ، biglari.a@gmail.com
2- دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه گلستان، گرگان، ایران
چکیده:   (864 مشاهده)
در تحقیق حاضر به بررسی امکان­پذیری تضمین تغییرشکل­های یکنواخت در سیستم باربر جانبی دیوار­های برشی فولادی لاغر پرداخته شده است. بدین منظور با بکارگیری نرم­افزار المان محدود ABAQUSTM یک قاب 3 طبقه بتنی مدلسازی و به روش تحلیل غیرخطی تاریخچه زمانی آنالیز شده است. بر اساس آیین­نامه آشتو 2018 صفحات فولادی با توجه به ضخامت به سه محدوده رفتاری لاغر، متوسط و ضخیم تقسیم می­شوند. در این مقاله سه ضخامت مختلف در محدوده رفتاری صفحات لاغر انتخاب شد و نحوه اتصال آنها به المان­های پیرامونی به صورت سرتاسری و جزئی تعریف گردید. نتایج نشان دادند که بطور کلی کاهش طول اتصال صفحه منجر به افزایش بیشینه جابجایی نسبی درون صفحه (دریفت) طبقات می­شود و امکان کنترل شکل پذیری سازه فراهم می شود. در صفحات لاغر با ضخامت­های بسیار کم مقاومت کمانشی برشی بسیار ناچیز و قابل صرفنظر کردن است و صفحه بلافاصله پس از بارگذاری وارد مقاومت پس از کمانش می­گردد. به همین دلیل نتایج مربوط به این صفحات تعیین­کننده رفتار سازه است. با کاهش ضخامت عدم یکنواختی در بیشینه جابجایی نسبی درون صفحه (دریفت) طبقات دیده شد که با استفاده از اتصالات جزئی مناسب صفحه فولادی برشی به المان­های پیرامونی بیشینه جابجایی نسبی درون صفحه (دریفت) طبقات در ارتفاع سازه به شدت بهبود یافت.
 
متن کامل [PDF 796 kb]   (339 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل (کامل) | موضوع مقاله: مهندسی عمران و سازه
دریافت: 1401/1/14 | پذیرش: 1401/3/25 | انتشار: 1401/7/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.