دوره 23، شماره 2 - ( 1402 )                   جلد 23 شماره 2 صفحات 89-73 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jami S, Khezrzadeh H. Experimental and Numerical Evaluation of Hybrid Steel-FRP Floor Panels Under Bending Loading. MCEJ 2023; 23 (2) :73-89
URL: http://mcej.modares.ac.ir/article-16-59726-fa.html
جمی سجاد، خضرزاده حامد. مطالعه ی آزمایشگاهی و عددی عرشه های هیبریدی فولاد-FRP تحت بارهای خمشی. مهندسی عمران مدرس. 1402; 23 (2) :73-89

URL: http://mcej.modares.ac.ir/article-16-59726-fa.html


1- دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس
2- دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس ، h.khezrzadeh@gmail.com
چکیده:   (1550 مشاهده)
در طی چند دهه­ی گذشته استفاده از مصالح نوین افزایش قابل توجهی در ساخت و ساز بسیاری از سازه­ها داشته­اند. در این پژوهش یک عرشه نوین ساختمانی ارائه شده و بصورت آزمایشگاهی و عددی مورد بررسی قرار گرفته است. در تمامی عرشه­ها از چسب وینیل استر برای اتصال پروفیلهای GFRP به یکدیگر استفاده شده است. در عرشه­های هیبریدی مقاطع سرد نورد توسط چسب به مقاطع GFRP و توسط تسمه­های فولادی به یکدیگر متصل شده­اند. برای تعیین مشخصات مکانیکی مصالح از آزمایش­های خمش سه نقطه­ایی، فشاری و کششی برای مصالح GFRP، آزمایش کشش برای ورق فولاد، و آزمایش کشش و برش برای چسب اپوکسی استفاده شده است. پس از انجام آزمایش­های تعیین مقاومت مصالح، ظرفیت خمشی چهار نمونه عرشه مورد بررسی قرار گرفته است. متغیرهای اصلی آزمایش­ عرشه ­ها شامل طول عرشه، اثر مقطع سرد نورد و تعداد مقطع­های GFRP بوده است. با بررسی نتایج آزمایشگاهی مشخص گردید که شکست ترد بین مقطع­های GFRP در ناحیه چسب (برای عرشه­ های فاقد مقطع فولادی) رخ داده است، خرابی­های موضعی قابل توجه بوده و جدایش بین لایه­ایی نیز در مقطع­های GFRP در بار نهایی مشاهده شده است. افزودن مقطع سرد نورد شده اثرات چشمگیری در بهبود ظرفیت خمشی و سختی عرشه­های کامپوزیت داشته­اند و باعث جلوگیری از جدایش در لایه­های چسب شده که در نتیجه باعث یکپارچگی عملکرد عرشه شده است. علاوه بر این افزایش شکل پذیری باعث بهبود قابلیت اعتماد عرشه­های هیبرید در مقایسه با عرشه های ساخته شده از FRP شده است. همانگونه که اشاره شد ظرفیت باربری عرشه ­ها نیز به میزان مناسبی افزایش یافته است. پس از انجام آزمایش­های ذکر شده، عرشه ­های آزمایش شده با استفاده از شبیه سازی اجزاءمحدود در نرم افزار آباکوس مدلسازی شده ­اند و نتایج بدست آمده از مدلسازی و آزمایش­های انجام شده با یکدیگر مطابقت مناسبی دارند. همچنین خرابی­های مشاهده شده در آزمایش­های انجام شده مشابه با خرابی­های پیشبینی شده در مدلسازی بوده است. پس از صحت سنجی نتایج آزمایشگاهی و عددی مطالعه پارامتریک در جهت پیش بینی تاثیر پارامترهای مختلف بر روی رفتار عرشه­ ها صورت پذیرفته است.
متن کامل [PDF 758 kb]   (463 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل (کامل) | موضوع مقاله: مهندسی عمران و سازه
دریافت: 1400/12/1 | پذیرش: 1401/9/23 | انتشار: 1401/8/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.