دوره 22، شماره 5 - ( 1401 )                   جلد 22 شماره 5 صفحات 152-141 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Asadi M, Hasasni A, M.karimi M. Healing of Transverse Joints Fillers in Concrete Pavement Using Induced Heating by Electromagnetic Radiations. MCEJ 2022; 22 (5) :141-152
URL: http://mcej.modares.ac.ir/article-16-58619-fa.html
اسدی محمد، حسنی ابوالفضل، محمدکریمی محمد. ترمیم پرکننده‌های درزهای عرضی در روسازی بتنی با استفاده از روش حرارت القایی توسط اشعه الکترومغناطیس. مهندسی عمران مدرس. 1401; 22 (5) :141-152

URL: http://mcej.modares.ac.ir/article-16-58619-fa.html


1- دانشگاه تربیت مدرس
2- دانشگاه تربیت مدرس ، hassani@modares.ac.ir
چکیده:   (587 مشاهده)
شکست چسبندگی و درون ماده از جمله مهم ترین خرابی‌های ماده درزگیر قیری گرم اجرا در درزهای روسازی بتنی می‌باشد. این خرابی ها ناشی از جمع شدگی بتن در اثر کاهش دما است که باعث نفوذ آب به زیر دال بتنی و به وجود آمدن پدیده پامپینگ می‌شود. تاکنون تنها راه برای جلوگیری از نفوذ آب به داخل درزهایی که مواد درزگیرشان دچار خرابی چسبندگی و درون ماده شده‌اند، درزگیری مجدد بوده است که هزینه و زمان زیادی را به هدر می‌دهد و باعث اثرات زیست محیطی می‌شود. بنابراین، ابداع روشی نوین که بتوان با صرف حداقل هزینه و زمان این خرابی‌ها را به طور کامل ترمیم کرد بسیار حائز اهمیت می‌باشد. در چند سال اخیر از گرمایش القایی برای ترمیم ریزترک‌ها و ترک‌های مخلوط‌های آسفالتی استفاده شده است. با توجه به این موضوع برای اولین بار از گرمایش القایی برای ترمیم خرابی‌های چسبندگی و درون ماده استفاده شد. در این مطالعه یک آزمایش کشش جدید برای ارزیابی ماده درزگیر قیری توسعه داده شد. در ابتدا ماده درزگیری که بین دو بلوک بتن اجرا شده در دمای پایین (10-، 20- و 30- درجه سانتی‌گراد) گذاشته شد و سپس آزمایش کشش تا نقطه جداشدگی درزگیر انجام شد. پس‌ازآن درزگیرهای آسیب‌دیده شده بعد از رسیدن به دمای محیط برای ترمیم القایی از طریق گرمایش القایی، درون دستگاه مایکروویو گذاشته شدند. پس از گرمایش القایی، نمونه‌ها در دمای محیط گذاشته شدند تا ماده درزگیر عمل‌آوری شود. این روند (شکست-ترمیم) برای 3 بار دیگر انجام گرفت. نتایج نشان داد که ترمیم القایی با استفاده از امواج مایکروویو خرابی‌های چسبندگی و درون ماده را به طور کامل ترمیم می‌کند به طوری که شاخص تنش و کرنش در دماهای 10- و 20- درجه سانتی گراد در سیکل های دوم به بعد افزایش بیش از 1 را داشت و در دمای 30- درجه سانتی گراد هم شاخص تنش و کرنش کمتر از سیکل اول نشد.

متن کامل [PDF 582 kb]   (680 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل (کامل) | موضوع مقاله: راه و ترابری
دریافت: 1400/10/22 | پذیرش: 1401/3/25 | انتشار: 1401/4/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.