دوره 22، شماره 6 - ( 1401 )                   جلد 22 شماره 6 صفحات 94-79 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Farahbod F, Shahrabi Farahani A. Evaluation of Effective Parameters in Bonding Strength of Bars in Reinforced Concrete with Insufficient Development Length in Pullout Test. MCEJ 2022; 22 (6) :79-94
URL: http://mcej.modares.ac.ir/article-16-55397-fa.html
فرحبد فرهنگ، شهرابی فراهانی امیر. ارزیابی پارامترهای موثر بر چسبندگی میلگرد فاقد طول مهاری کافی در آزمایش بیرون‌کشیدن میلگرد از بتن. مهندسی عمران مدرس. 1401; 22 (6) :79-94

URL: http://mcej.modares.ac.ir/article-16-55397-fa.html


1- استادیار و عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ، f.farahbod@bhrc.ac.ir
2- دانشجوی دکترای مهندسی عمران زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
چکیده:   (777 مشاهده)
عملکرد میلگرد مدفون در داخل بتن، همواره یکی از موضوعات پیچیده و مهم در سازه‌های بتن‌آرمه به شمار می‌رود. یکی از آزمایش‌های رایج، در زمینه برآورد رفتار میلگرد در بتن، آزمایش بیرون‌کشیدن میلگرد (Pullout Test) است، ولی با وجود تحقیقات متعدد در این زمینه کاستی‌هایی به چشم می‌خورد. در این پژوهش، پنج آزمایش بیرون کشیدن میلگرد شامل چهار نمونه با بتن محصور شده و یک نمونه با بتن غیر محصور، با در نظر گرفتنِ سه قطر مختلف میلگرد انجام شد. به کمک نتایج حاصله و نتایج پژوهش‌های قبلی، برخی از پارامترهای مهم در زمینه رفتار چسبندگی و لغزشِ میلگرد، از جمله اثر مقاومت بتن، قطر میلگرد، فشاری یا کششی بودن نیروی وارده و محصورشدگی بررسی و روابطی با دقت مناسب برای آن‌ها ارایه شد تا بتوان با استفاده از این روابط، نتایج موجود و در دسترس را به حالت مورد نظر تعمیم داد. برای صحت سنجی و افزایش دامنه نتایج، از سه تحقیق معتبر دیگر در این زمینه استفاده شده است که دقت روابط و نتایج به دست آمده را تایید می‌نمایند. روابط حاصل از این تحقیق نشان داد که تنش چسبندگی، با افزایشِ 50 درصدی مقاومت فشاری بتن، تا حدود 20 درصد افزایش می‌یابد. به علاوه، بر اساس روابط ارایه شده، با تغییر قطر میلگرد از 20 به 22 و 25 میلی‌متر، برای یک مقاومت فشاری ثابت، تنش چسبندگی به ترتیب به میزان 13 و 27 درصد کاهش می‌یابد. همچنین عدم محصورشدگی نمونه، تنش چسبندگی حداکثر را تا 40 درصدِ تنش حالت محصور شده و لغزش متناظر با تنش حداکثر را بین 15 تا 30 درصد کاهش می‌دهد. فشاری بودن نیروی محوری میلگرد نیز در مقایسه با نیروی کششی، تا حدود 10 درصد تنش چسبندگی را افزایش می‌دهد.
متن کامل [PDF 611 kb]   (225 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل (کامل) | موضوع مقاله: مهندسی عمران و سازه
دریافت: 1400/6/16 | پذیرش: 1401/3/25 | انتشار: 1401/7/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.