دوره 23، شماره 4 - ( 1402 )                   جلد 23 شماره 4 صفحات 33-19 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kavussi A, Rahimi J. Laboratory Evaluation of Half-Warm Mix Asphalt (H-WMA) Containing High Reclaimed Asphalt Pavement (RAP). MCEJ 2023; 23 (4) :19-33
URL: http://mcej.modares.ac.ir/article-16-53138-fa.html
کاووسی امیر، رحیمی جمال. ارزیابی آزمایشگاهی مخلوط‌های آسفالتی نیمه گرم (H-WMA) حاوی مقادیر زیاد تراشه آسفالتی (RAP). مهندسی عمران مدرس. 1402; 23 (4) :19-33

URL: http://mcej.modares.ac.ir/article-16-53138-fa.html


1- استاد، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران ، kavussia@modares.ac.ir
2- دانشجو کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده:   (1222 مشاهده)
آسفالت نیمه گرم (Half-Warm Mix Asphalt) به دلیل شرایط تولید خاص خود، یکی از گزینه‌های جایگزینی آسفالت‌های مرسوم است. آسفالت نیمه گرم (H-WMA) در محدوده دمایی 100-60 درجه سانتیگراد تولید و متراکم می‌شود که نسبت به آسفالت داغ (HMA) دمای کمتری در مراحل تولید نیاز دارد. هدف این مطالعه بررسی تأثیرات درصدهای بالای تراشه آسفالت بازیافتی (RAP) استفاده شده در آسفالت نیمه گرم بر روی خصوصیات وزنی-حجمی و مکانیکی آنها است. در این راستا، نمونه‌های آسفالت نیمه گرم با درصدهای جایگزینی 70 و 100 درصد، ساخته شده و با نمونه شاهد ساخته شده با روش داغ (HMA) مقایسه شده است. درصد قیر بهینه برای تمامی مخلوط‌ها بدست آمد و سپس آزمایش‌های کشش غیرمستقیم (IDT) (در دمای 25 درجه سانتیگراد)، حساسیت رطوبتی نمونه‌های آسفالت داغ (HMA) و نیمه‌ گرم و آزمایش خمش نیم‌دایره‌ای در دماهای میانی و پایین انجام شد. آزمایشات کشش غیرمستقیم نتایج قابل قبولی ارائه دادند به اینصورت که با افزایش درصد جایگزینی RAP، مقاومت IDT افزایش داشت. به دنبال این موضوع، نسبت مقاومت کششی (TSR) نمونه‌های آسفالتی نیمه‌ گرم، با افزایش درصد جایگزینی RAP بهبود یافت، به این صورت که بیشتر بودن مقدار TSR مخلوط‌های آسفالتی حاوی RAP نسبت به مخلوط بدون RAP نشان دهنده‌ی مقاومت بیشتر مخلوط‌های حاوی RAP بود. نتایج آزمایشات SCB در دماهای میانی و پایین نشان داد که استفاده بیشتر از RAP موجب شکننده شدن نمونه‌ها می‌شود و این به معنی کاهش مقاومت در برابر گسترش ترک و بدتر شدن انتشار آن است، نتایج تعیین میزان انرژی شکست مخلوط‌های آسفالتی نشان داد که مخلوط‌های حاوی درصد RAP بالاتر، انرژی شکست کمتری دارند.
متن کامل [PDF 1216 kb]   (273 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل (کامل) | موضوع مقاله: راه و ترابری
دریافت: 1400/3/18 | پذیرش: 1402/3/31 | انتشار: 1402/7/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.