دوره 21، شماره 1 - ( 1400 )                   جلد 21 شماره 1 صفحات 185-176 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ebrahimi A, Yaghoobi S. Joint Slippage Investigation of double angle on Wind Turbine Lattice Towers Using Finite Element Modelling. MCEJ 2021; 21 (1) :176-185
URL: http://mcej.modares.ac.ir/article-16-41920-fa.html
ابراهیمی امیر، یعقوبی صالح. بررسی لغزش گرهی نبشی های دوتایی در برج‌های مشبک توربین بادی با استفاده از روش اجزای محدود. مهندسی عمران مدرس. 1400; 21 (1) :176-185

URL: http://mcej.modares.ac.ir/article-16-41920-fa.html


1- کارشناسی ارشد مهندسی عمران (زلزله)، گروه مهندسی عمران، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
2- استادیار مهندسی عمران (سازه)، گروه مهندسی عمران، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران ، saleh.yaghoobi@gmail.com
چکیده:   (1233 مشاهده)
با توجه به افزایش سرعت متوسط باد در جهان و کاهش و آلودگی سوختهای فسیلی، استفاده از توربینهای بادی که در سازههای دارای انرژیهای نو و تجدید پذیر طبقهبندی میشوند، بسیار مقرون‌به‌صرفه خواهد بود. برج‌های توربین بادی می‌توانند به‌صورت بتنی، فولادی و یا چند ماده‌ای اجرا شوند که در این میان، برجهای مشبک فولادی میتوانند سبب کاهش 30 درصدی هزینه‌ی ساخت سازهی توربین بادی شوند و بنابراین مدلی کامل و درست جهت تحلیل این نوع سازهها بسیار مهم و ازنظر اقتصادی قابل‌توجه خواهد بود. برجهای مشبک توربین بادی عموماً با اتصالات پیچی ساخته و اجرا میشوند و به علل اجرایی، سوراخ پیچ از قطر پیچ بزرگ‌تر و همین سبب ایجاد لغزش گرهی می‌شود. لغزش گرهی سبب افزایش تغییر مکان برجهای مشبک شده و عدم در نظر گرفتن آن سبب انهدام برج و فرض ضریب اطمینان سبب غیراقتصادی شدن آن خواهد شد. در این نوع سازهها، غالباً سازه از نبشی ساخته‌شده و نبشی‌های تک در اعضای ضربدری و مهاربندی و نبشی‌های دوتایی بیشتر در پایه‌های برجهای مشبک به‌کاربرده می‌شوند. با این توضیح، در این مطالعه 3 نمونه با مقطع نبشی تک برای صحتسنجی و 4 نمونه با مقطع نبشی دوتایی در نرم‌افزار Abaqus مدل و منحنی نیرو-تغییرمکان این نمونهها تحت بارهای رفت و برگشتی به دست آورده شد. در این پژوهش دادههای موجود در لغزش گرهی اتصالات پیچی را که شامل نبشیهایی با بال‌های برابر است، توسعه بخشیده و نمودار نیرو-تغییرمکان اتصالات مختلف را ارائه و بر اساس آن، نسبت میرایی (ζ) آنها را محاسبه و اثربخشی هر متغیر بر لغزش گرهی در نبشیهای دوتایی بیان میشود. این پژوهش، برای طراحی سازههای مشبک توربین بادی مفید و در آن، رفتار سازه را به‌صورت دقیقتر در اختیار طراح قرار میدهد.
متن کامل [PDF 512 kb]   (835 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل (کامل) | موضوع مقاله: مهندسی عمران و سازه
دریافت: 1399/1/20 | پذیرش: 1399/10/23 | انتشار: 1400/1/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.