دوره 20، شماره 2 - ( 1399 )                   جلد 20 شماره 2 صفحات 97-85 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yarahmadi A, Fallah Zavareh M, Zabihi Tari M. An indirect approach to estimate the drivers’ willingness to pay for speeding violations. MCEJ 2020; 20 (2) :85-97
URL: http://mcej.modares.ac.ir/article-16-35817-fa.html
یاراحمدی علی، فلاح‌زواره محسن، ذبیحی طاری مجید. یک رویکرد غیرمستقیم برآورد تمایل به پرداخت جرایم تخلفات سرعت در رانندگی. مهندسی عمران مدرس. 1399; 20 (2) :85-97

URL: http://mcej.modares.ac.ir/article-16-35817-fa.html


1- گروه مهندسی عمران، دانشگاه خوارزمی، تهران
2- استادیار گروه مهندسی عمران دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه خوارزمی تهران ایران ، m.fallah@khu.ac.ir
3- استادیار دانشکده فنی و مهندسی، گروه مهندسی عمران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران-شرق
چکیده:   (1839 مشاهده)
رانندگی با سرعت زیاد از مهمترین عوامل افزایش شدت و احتمال وقوع تصادفات است. از جمله رایج­ترین و مؤثرترین عوامل بازدارنده در ارتکاب به تخلفات نقض مقررات سرعت مجاز، تعیین نوع و سطوح مناسب جرایم و اعمال مؤثر آن­ها است. با این وجود، تاکنون در مورد سطح بازدارندگی جرایم، چگونگی واکنش رانندگان نسبت به افزایش جرایم و یا اعمال مکانیزم­های جدید بازدارنده مطالعات زیادی انجام نپذیرفته است. پژوهش حاضر در زمره نخستین مطالعاتی است که در آن به مقایسه اثربخشی مکانیزم­های مختلف بازدارندگی از تخلفات نقض سرعت مجاز (شامل جریمه نقدی، نمره منفی، توقیف خودرو و محرومیت اجتماعی) پرداخته شده است. بدین منظور از یک رویکرد غیرمستقیم آنالیز انتخاب گسسته و مدل­سازی لوجیت ترکیبی برای محاسبه تمایل به پرداخت رانندگان برای جرایم تخلفات سرعت استفاده شد. پرسشنامه به روش طراحی آزمایش و با توجه به ملاحظات تعادل و تعامد طراحی گردید. پرسشگری به روش نمونه­گیری در دسترس در سال 98 در میان دانشجویان دارای فعالیت رانندگی و در پردیس­های کرج دانشگاه خوارزمی تهران، دانشکده­های فنی دانشگاه تهران و دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران-شرق انجام شد. در مجموع 550 پرسشنامه شامل 2004 انتخاب تکمیل گردید. نتایج حاکی از بازدارندگی بیشتر مکانیزم محرومیت اجتماعی (بر حسب واحد) نسبت به سایر مکانیزم­های بازدارندگی از تخلفات سرعت می­باشد. همچنین با افزایش سن، بازدارندگی مکانیزم­های نقدی و نمره منفی کاهش و بازدارندگی محرومیت اجتماعی افزایش می­یابد. یافته­ها بر توسعه بیشتر سیاست­های غیرپولی افزایش بازدارندگی جرایم مربوط به سرعت در آینده تأکید دارند.
متن کامل [PDF 403 kb]   (1230 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل (کامل) | موضوع مقاله: راه و ترابری
دریافت: 1398/5/30 | پذیرش: 1398/10/21 | انتشار: 1399/3/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.