دوره 20، شماره 3 - ( 1399 )                   جلد 20 شماره 3 صفحات 78-69 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Eskandari R, Rassafi A A, Behnood H R. Modelling noise in an urban intersection (A case study). MCEJ 2020; 20 (3) :69-78
URL: http://mcej.modares.ac.ir/article-16-35615-fa.html
اسکندری رضا، رصافی امیر عباس، بهنود حمیدرضا. مدلسازی آلودگی صوتی در یک تقاطع شهری (نمونه موردی: شهر قزوین). مهندسی عمران مدرس. 1399; 20 (3) :69-78

URL: http://mcej.modares.ac.ir/article-16-35615-fa.html


1- دانشگاه بین‌المللی امام خمینی
2- دانشگاه بین‌المللی امام خمینی ، rasafi@eng.ikiu.ac.ir
چکیده:   (1869 مشاهده)
هدف از انجام مطالعه آلودگی صوتی، بررسی رابطه آلودگی صوتی با خصوصیات ترافیکی و محیطی است. بدین منظور با استفاده از روش مدلسازی رگرسیون خطی چندگانه روابطی به دست می‌آیند که بتوانند میزان شدت صوت را بر اساس خصوصیات ترافیکی وسایل نقلیه نظیر حجم، سرعت، فاصله و زمان‌بندی چراغ‌های راهنمایی برآورد کنند. داده­های فوق با استفاده از آماربرداری در محل و همچنین استفاده از داده های ترافیکی حاصل از نرم افزار مدیریت چراغ (SCATS) و دوربین­های نظارتی مرکز کنترل ترافیک شهر قزوین بدست آمده است. همچنین تأثیر هر یک از متغیرها و اهمیت آن در آلودگی صوتی بررسی شده و بر اساس آن راه حل‌هایی برای کاهش آلودگی صوتی به دست می‌آید. در این مطالعه که در یکی از تقاطعات مهم شهر قزوین صورت گرفت، داده‌ها شامل تراز صوت معادل، حجم وسایل نقلیه به تفکیک نوع آن‌ها، زمان‌بندی چراغ راهنمایی در زمان برداشت، فاصله نقطه برداشت تا مرکز تقاطع، و تعداد بوق خودروها در زمان برداشت بودند که این داده‌ها در 94 نقطه طی دو برداشت یک‌دقیقه‌ای در هر نقطه به دست آمدند. نتایج مدلسازی نشان داد که مهم‌ترین متغیرهای تأثیرگذار در تراز معادل صدا شامل حجم وسایل نقلیه به‌خصوص وسایل نقلیه سنگین و نیمه سنگین با تأثیر مثبت (با تأثیر میانگین 025/0، 125/0، 525/0، و 489/0 به ترتیب برای سواری شخصی، موتور، کامیونهای نیمه سنگین و سنگین)، زمان سبز رویکرد نزدیکتر به تقاطع و تعداد بوق‌هایی که در این زمان به صدا درمی‌آیند با تأثیر مثبت (به ترتیب 04/0 دسی‌بل بر ثانیه و 08/0 دسی‌بل بر هر بار به صدادرآمدن) در این تقاطع هستند.
 
متن کامل [PDF 483 kb]   (1162 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل (کامل) | موضوع مقاله: برنامهریزی حمل و نقل
دریافت: 1398/5/21 | پذیرش: 1399/3/21 | انتشار: 1399/8/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.