دوره 16، شماره 20 - ( 1395 )                   جلد 16 شماره 20 صفحات 165-175 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sedaghati P, Gerami M. Investigation of low cycle fatigue performance of diagonal, V-shaped and chevron buckling restrained braced frames. IQBQ. 2017; 16 (20) :165-175
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-16-3396-fa.html
صداقتی پرشان، گرامی محسن. بررسی عملکرد خستگی کم چرخه در قاب های مهاربندی شده کمانش ناپذیر قطری، V شکل و شورن. مهندسی عمران مدرس. 1395; 16 (20) :165-175

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-16-3396-fa.html


1- دانشجوی دکتری مهندسی زلزله دانشگاه سمنان
2- هئیت علمی دانشکده عمران و مدیر پژوهشکده فن آوریهای دانشگاه سمنان
چکیده:   (2125 مشاهده)
تحت بارگذاری تناوبی ممکن است اعضای سازه ای در اثر گسیختگی خستگی دچار شکست شوند. بنابراین رفتار فلزات تحت بارگذاری تناوبی یک معیار مهم طراحی محسوب می شود. خستگی کم چرخه (کرنش بالا)، به عنوان گسیختگی خستگی در تنش های بالا و تعداد چرخه های کم در نظر گرفته می شود. در این مقاله عملکرد خستگی کم چرخه از نظر رفتار هیسترتیک و نیز خرابی تجمعی در قاب های مهاربندی شده کمانش ناپذیر قطری، V شکل و شورن (V معکوس) تحت بارگذاری چرخه ای مورد ارزیابی قرار گرفته است. مهاربندهای کمانش ناپذیر در قاب ها در نقش میراگرهای هیسترتیک، در حین زلزله کرنش های پلاستیک بزرگی را متحمل می شوند. بنابراین لازم است تا این میراگرهای هیسترتیک از نظر خصوصیات خستگی کم چرخه و ظرفیت تغییرشکل پلاستیک مورد ارزیابی قرار گیرند. نتایج، رفتار پایدار هیسترتیک در هر سه قاب مهاربندی شده کمانش ناپذیر را تا لحظه گسیختگی نشان می دهند. قاب مهاربندی شده کمانش ناپذیر V شکل، به دلیل داشتن عمر خستگی بالاتر و نیز رفتار هیسترتیک مطلوب تر، بهترین عملکرد را از نظر خصوصیات خستگی در بین دیگر پیکربندی های رایج قاب مهاربندی کمانش ناپذیر دارد.
متن کامل [PDF 1127 kb]   (1086 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله اصلی | موضوع مقاله: سازه
دریافت: ۱۳۹۳/۱۲/۸ | پذیرش: ۱۳۹۵/۹/۳ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۲/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code