دوره 5، شماره 3 - ( 1385 )                   جلد 5 شماره 3 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

مدل ظرفیت‌سنجی ناوگان عمومی حمل و نقل جاده‌ای. مهندسی عمران مدرس. 1385; 5 (3)

URL: http://mcej.modares.ac.ir/article-16-2870-fa.html


چکیده:   (4645 مشاهده)
- حمل و نقل یکی از مهمترین ارکان رشد اقتصادی و توسعه محسوب می‌شود و در ایران نیز به‌دلیل شرایط جغرافیایی، اقتصادی و همچنین انعطاف‌پذیری حمل و نقل جاده‌ای و وجود زیرساختهای کافی، حمل و نقل جاده‌ای از جایگاه و اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. وسایل نقلیه یکی از ارکان حمل و نقل جاده‌ای به‌شمار می‌روند، ازاین‌رو ظرفیت‌سنجی ناوگان یا وسایل نقلیه حمل و نقل جاده‌ای، از عوامل اساسی مورد استفاده در برنامه‌ریزی حمل و نقل است. در این تحقیق مدلی ریاضی برای تعیین میزان نیاز به انواع وسایل نقلیه در استانهای مختلف کشور ارائه شده است. از آنجاکه برنامه ظرفیت‌سنجی با درنظر گرفتن چندین معیار مدنظر بوده، از روش برنامه‌ریزی آرمانی در مدلسازی استفاده شده است. به‌دلیل طبیعت مسأله، متغیرهای صفر و یک به مدل وارد شده که این ـ به‌نوبه خود ـ مدل را به‌صورت نوعی مسأله برنامه‌ریزی غیرخطی عدد صحیح مخلوط تبدیل کرده است. ازآنجاکه حل این‌گونه مسائل به‌ویژه برای اندازه‌های بزرگ با مشکلاتی همراه است، با توجه به ساختار مسأله، روشی ابتکاری ارائه شده که مسأله غیرخطی را به یک مسأله ‌خطی تبدیل می‌کند. سپس با استفاده از اطلاعات برنامه‌ریزی حمل و نقل، مدل ارائه‌ شده با نرم‌افزار GAMS حل شده و نیاز کشور در استانهای مختلف به انواع وسایل نقلیه بررسی شده است. علاوه بر این، نیاز به انواع وسایل نقلیه در حالتهای
متن کامل [PDF 242 kb]   (1968 دریافت)    

دریافت: 1382/12/22 | پذیرش: 1385/10/22 | انتشار: 1389/3/22

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.