دوره 15، شماره 1 - ( 1394 )                   جلد 15 شماره 1 صفحات 73-56 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Investigation of Web sidesway buckling phenomenon in Steel Girders. MCEJ 2015; 15 (1) :56-73
URL: http://mcej.modares.ac.ir/article-16-170-fa.html
ورمزیاری محسن، عربزاده ابوالفضل، محرمی حمید. بررسی کمانش انتقالی جان در تیرهای فولادی. مهندسی عمران مدرس. 1394; 15 (1) :56-73

URL: http://mcej.modares.ac.ir/article-16-170-fa.html


1- دانشجوی دکتری سازه، دانشگاه تربیت مدرس
2- دانشیار مهندسی سازه، دانشگاه تربیت مدرس
چکیده:   (7858 مشاهده)
کمانش انتقالی جان حالتی از ناپایداری است که در تیرهای تحت بار متمرکز با بال فشاری مهار شده و بال کششی بدون مهاربندی مشاهده می‌شود. مطالعات قبلی و نتایج آزمایشها کمانش انتقالی جان را ناشی از کمانش موضعی جان در زیر ناحیه بارگذاری و ناپایداری کلی در طول بال کششی تیر می‌دانند. در این مقاله مطالعه جامع و دقیق روی رفتار و مکانیسم رخداد این ناپایداری و همچنین ارزیابی ظرفیت باربری تیر تحت کمانش انتقالی جان با استفاده از آزمایش صورت گرفته و در نتیجه آن یک مدل ساده که اصلاح کننده مدل قبلی است پیشنهاد شده است. همچنین آزمایشها برای بررسی اثر ابعاد بال کششی بر ظرفیت تیر صورت گرفته و طبق نتایج آن می‌توان این ناپایداری را صرفنظر از اثرات موضعی پلاستیک در زیر محل بارگذاری، در قلمرو ارتجاعی در نظر گرفت. از طرفی در این تحقیق مشخص شد که وجود بال کششی عامل افزاینده بار ظرفیت تیر است ولی برای مقادیر عرض کم بال کششی و یا مقاطع بدون بال کششی نیز ظرفیت باربری قابل ملاحظه ای در برابر کمانش انتقالی جان مشاهده شد. همچنین نتایج تخمینی مدل پیشنهادی در ظرفیت کمانش انتقالی جان برای تیرها تطابق خوبی با نتایج آزمایش دارد.
متن کامل [PDF 395 kb]   (3196 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله اصلی | موضوع مقاله: سازه
دریافت: 1392/12/11 | پذیرش: 1394/2/1 | انتشار: 1394/2/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.