1- عضوهیئت علمی/گروه مهندسی عمران/دانشکده فنی ومهندسی/دانشگاه یزد
2- دانشگاه یزد
3- دانشگاه صنعتی شریف
چکیده: (4097 مشاهده)
ساختار لایهای جادههای روستایی تحت ترافیک سنگین به دلیل رعایت همزمان مسائل اقتصادی و فنی دارای اهمیت خاصی است. در این تحقیق با بررسی مطالعه موردی یک جاده روستایی، مدلهای مختلف لایهای یک جاده تحت عبور ترافیک تریلرهای کشاورزی بررسی شده است. برای شناسایی کردن مدل-های مختلف جاده از شاخص ساختار-ترافیک (STI ) استفاده شده است. مدلهای مختلف جاده برای خرابی خستگی و شیارشدگی به صورت جداگانه در اثر عبور تریلر بحرانی بررسی شده است. با مدلسازی بارگذاری تریلر بحرانی بر مدلهای مختلف جاده مشخص شد که با دقت قابل قبولی، رابطه بین شاخص STI و خرابیهای خستگی و شیارشدگی یک رابطه نمایی است.در مقایل این رابطه برای خرابی شیارشدگی به صورت مستقیم با ثابت تغییرات 31/135 است که این موضوع نشاندهنده تاثیرپذیری بیشتر خرابی شیارشدگی نسبت به خرابی خستگی در برابر تغییرات شاخص STI است. همچنین در این تحقیق سعی شده است به کارایی لایههای مختلف روسازی در کاهش پارامترهای خرابی شیارشدگی و خستگی پرداخته شود که مهمترین آن، تاثیر قابل ملاحظه لایه آسفالت سرد در کاهش خرابی شیارشدگی است به طوری که حتی لایه آسفالت سرد از مجموع دو لایه اساس و زیراساس، در کاهش پارامتر خرابی شیارشدگی موثرتر است.
نوع مقاله:
مقاله اصلی |
موضوع مقاله:
زلزله دریافت: 1395/12/20 | پذیرش: 1402/10/17 | انتشار: 1397/11/26