دوره 15، شماره 1 - ( 1394 )                   جلد 15 شماره 1 صفحات 9-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

pouraminian M. Concrete Open Arch Bridge Optimization. MCEJ 2015; 15 (1) :1-9
URL: http://mcej.modares.ac.ir/article-16-11597-fa.html
قائمیان محسن، پورامینیان مجید. بهینه سازی پل های قوسیِ بتنی با جان باز. مهندسی عمران مدرس. 1394; 15 (1) :1-9

URL: http://mcej.modares.ac.ir/article-16-11597-fa.html


1- استاد دانشکده مهندسی عمران ، دانشگاه صنعتی شریف
2- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رامسر
چکیده:   (8878 مشاهده)
طرح بهینه پل قوسی بتنی به تعدادی از پارامترها وابسته است. طراحی پل‌های گفته شده بطوری که تمامی محدودیت های طراحی و اجرایی را تامین کند کار دشواری است. در این مقاله با استفاده از روش الگوریتم SPSA شکل زیرسازه‌یِ پل بهینه‌سازی شده است. پل قوسی مورد مطالعه در این تحقیق از نوع پل‌های با جان باز است. هدف از طرح بهینه، شکلی از پل است که حجم بتن‌آرمه مصرفی برای ساخت قوس و پایه‌های آن حداقل باشد. ارتفاع قوس در وسط دهانه، ارتفاع قوس در تکیه‌گاه‌ قوس، خیز قوس و شعاع چپ و راست سطوح بالا و پایین قوس‌ به عنوان متغیرهای طراحی مساله‌ی بهینه‌سازی در نظر گرفته شده‌اند. قیود در نظر گرفته شده در بهینه‌سازی زیرسازه‌ی پل شامل قیود تنش ، تغییرشکل و هندسی می‌باشند. در پایان نشان داده شده است که الگوریتم SPSA روشی موثر در بهینه سازی شکل پل قوسی با جان باز است و برای مطالعه‌ی موردی پلِ سِتینا، حجم بتن آرمه زیرسازه‌یِ پل 23 درصد کاهش نسبت به طرح اجرا شده داشته است.
متن کامل [PDF 1281 kb]   (5374 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله اصلی | موضوع مقاله: سازه|عمران
دریافت: 1393/2/6 | پذیرش: 1394/2/1 | انتشار: 1394/2/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.