نشریه مهندسی عمران مدرس یکی از نشریات انتشارات دانشگاه تربیت مدرس است که تحت مسئولیت علمی سردبیر و هیات تحریریه منتشر می شود.
مجله مهندسی عمران مدرس فصلنامه علمی وپژوهشی دانشگاه تربیت مدرس در رشته مهندسی عمران است که اقدام به انتشار مقالات علمی و پژوهشی، یادداشت تحقیقاتی و یادداشت فنی میکند. زبان رسمی مجله فارسی به همراه خلاصه انگلیسی است مقالات در این مجله صرفا به صورت الکترونیکی و از طریق سامانه مجلات دریافت میشوند.
این مجله از سال ۱۳۷۹ الی ۱۳۶۷ به صورت ویژهنامه مجله علمی و پژوهشی فنی و مهندسی مدرس در موضوع عمران منتشر میشد از سال ۱۳۸۷ با ابلاغ مصوبه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای تخصصی شدن مجلات، این مجله با عنوان مجله عمران مدرس منتشر میشود .اعتبار مجله علمی و پژوهشی عمران مدرس در جلسه ۹/۱۰/۱۳۸۸ کمسیون نشریات علمی وزارت علوم تحقیقات و فناوری مورد ارزیابی قرار گرفت و با درجه "علمی و پژهشی " به تایید رسید و طی نامه شماره ۱۶۳۴/۱۱/۳ به معاونت پژوهشی دانشگاه ابلاغ شد همچنین به موجب قانون مطبوعات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پروانه انتشار این مجله را به شماره ۱۴۲۹۸/۸۸ در تاریخ ۱۰/۱۲/۱۳۸۸ صادر کرده است.
بیانیه بهترین گردش کار و جلوگیری از تخلفات نشر
مجموعه قوانین کوپ برای سردبیران مجلات، در جهت ایجاد مجموعهای از حداقل استانداردها طراحی شده است که انتظار میرود تمام اعضای کوپ از آن تبعیت کنند. بهترین دستورالعملها طرفدار زیادی دارند و در پاسخ به درخواست راهنمایی از سوی سردبیران در مورد طیف وسیع و روزافزون مسائل اخلاقی پیچیده طرح شده بودند. اگرچه کوپ انتظار دارد تمامی اعضا از مجموعه قوانین مربوط به سردبیران مجلات تبعیت کنند (و به شکایتهای مرتبط با اعضایی که از آن پیروی نکردهاند میپردازد)، متوجه شدیم ممکن است سردبیران قادر به انجام تمام توصیههای بهترین عملکردها (که از همین رو داوطلبانه هستند) نباشند، اما امیدواریم پیشنهادات ما منجر به تشخیص آن دسته از خط مشی مجلات و عملکردهایی شود که نیاز به بازبینی و به بحث گذاشته شدن دارند.
در این نسخه ترکیبی از اسناد، مجموعه قوانین اجباری برای استانداردهای سردبیران مجلات، بهصورت متون منظم با مادههای شمارهگذاریشده نوشته شدهاند.
۱ وظایف و مسئولیتهای کلی سردبیر
۱-۱ سردبیر باید در قبال هرگونه مطلبی که در نشریه او به چاپ میرسد پاسخگو باشد.
به این معنی که سردبیر باید
۱-۲ برای مرتفعکردن نیاز خوانندگان و نویسندگان بکوشد؛
۱-۳ برای بهبود مداوم نشریه خود تلاش کند؛
۱-۴ رویکردهایی برای اطمینان حاصل کردن از کیفیت مطالبی که به چاپ میرساند داشته باشد؛
۱-۵ مدافع آزادی بیان باشد؛
۱-۶ حافظ درستی و تمامیت سوابق آکادمیک باشد؛
۱-۷ به واسطه سازگاری استانداردهای عقلانی و اخلاقی، نیازهای شغلی را برآورده کند؛
۱-۸ همواره مشتاق چاپ اصلاحاتٰ، شفافسازیها، پوزش و عذرخواهیها به هنگام نیاز باشد.
بهترین عملکرد برای سردبیران میتواند شامل این موارد باشد:
- فعالانه در جستجوی دیدگاههای نویسندگان، خوانندگان، ویراستاران و اعضای هیات سردبیری در مورد شیوههای بهبود رویکردهای نشریه خود باشد؛
- تشویقکردن و آگاهبودن از تحقیق در رابطه با بازبینی و چاپ و دوباره ارزیابیکردن رویکردهای نشریه خود در پرتو یافتههای جدید؛
- تلاش برای ترغیب ناشران در تهیه منابع مناسب و راهنمایی از جانب کارشناسان (به عنوان مثال طراحان و حقوقدانان)؛
- حمایت از ابتکارات طراحیشده برای کاهش مشکلات موجود در پژوهش و انتشار؛
- حمایت از ابتکاراتی که در جهت آموزش اخلاق انتشار به محققان ایجاد شدهاند؛
- ارزیابی تاثیرات خط مشی نشریه بر رفتار نویسنده و مرورگران و سیاستهای تجدید نظر در مواقع لزوم که برای تقویت مسئولیتپذیری و کاهش مشکلات رفتاری لازم است؛
- اطمینان حاصل کردن از این که هرگونه مطلب منتشرشده از جانب نشریه، پیام انتشار مقاله را منعکس کرده و آن را در متن آورده باشد.
۲ ارتباط با خوانندگان
۲-۱ خوانندگان باید در مورد تامینکنندگان مالی یا اجرای پژوهش آگاه باشند و بدانند آیا تامینکنندگان مالی نقشی در تحقیق و چاپ آن داشتهاند یا خیر و اگر پاسخ مثبت است چه نقشی داشتهاند.
بهترین عملکرد برای سردبیران شامل این موارد خواهد بود:
- کسب اطمینان از این که گزارشهای چاپشده و بازبینی تحقیق، توسط مرورگرهای واجد صلاحیت صورت گرفته باشد (از جمله مرور آماری در جاییکه لازم باشد)؛
- کسب اطمینان از اینکه بخشهای مرورنشده نشریه کاملا مشخص هستند؛
- اتخاذ رویکردهایی که صحت، جامعیت و وضوح گزارشهای تحقیقی را تقویت کند، از جمله ویرایش فنی و استفاده از رهنمودها و چکلیستهای مناسب؛
- توجه به بهبود خط مشی شفافیت برای تقویت حداکثر شفافیت در مورد منشاء مقالات غیرتحقیقی؛
- اتخاذ سیستمهایی از تالیف یا مشارکت که عملکردهای خوب را ارتقا داده (به عنوان مثال، بهطوری که فهرستسازی بهطور دقیق نشان دهد چه کسی کار را به انجام رسانده است) و مشکلات (مانند نویسندگان روح و مهمان) را کاهش دهد.
- به خوانندگان اطمینان دهد که نوشتههای کارکنان نشریه یا هیات تحریریه بهطور بیطرفانهای مورد ارزیابی قرار میگیرند.
۳ ارتباط با نویسندگان
۳-۱ تصمیم سردبیر در پذیرش یا رد یک مقاله باید بر اساس اهمیت، اصالت و وضوح مقاله، اعتبار مطالعاتی و ارتباط آن با اهداف نشریه باشد.
۳-۲ سردبیر نباید برای قبول نوشتهها، تصمیم خود را عوض کند مگر آنکه در مورد نوشته با مشکلاتی جدی روبهرو شده باشد.
۳-۳ سردبیر جدید نباید تصمیمات سردبیر قبلی را در ارتباط با چاپ نوشتهها عوض کند، مگر آنکه مشکلاتی جدی در این باره شناسایی شود.
۳-۴ توصیف رویکردهای ارزیابی مجدد باید منتشر شوند و سردبیر باید آماده توجیه هرگونه انحراف عمده از رویکردهای توصیف شده باشد.
۳-۵ نشریات باید مکانیزمی را تعریف کنند تا نویسندگان بتوانند در برابر تصمیمات سردبیران به آن استناد کنند.
۳-۶ سردبیر باید انتظارات خود را از نویسنده در غالب رهنمودهایی به چاپ برساند. این رهنمودها باید بطور منظمی بهروزرسانی شده و به این کد ارجاع یا لینک داده شوند.
۳-۷ سردبیر باید رهنمودی را در مورد معیار لازم برای تالیف یا این که چه کسی باید به عنوان شریک چنین استانداردهایی را در این زمینه رعایت کند تهیه نماید.
بهترین عملکرد برای سردبیران شامل این موارد خواهد بود:
- بازبینی منظم نظرات نویسنده و ارایه لینکهای مرتبط با این رهنمودها؛
- انتشار منافع متعارض مرتبط، برای تمام شریکان و انتشار اصلاحات در صورتی که منافع متعارض بعد از چاپ مشخص شده باشند؛
- اطمینان حاصل کردن از این که مرورگرهای نوشتهها به درستی انتخاب شدهاند (به عنوان مثال اشخاصی که قادر هستند مطلب را مرور کنند و از منافع متعارض فاقد صلاحیت مبری هستند)؛
- احترام به آن دسته از درخواستهای نویسندگان مبنی بر این که در صورت قابل قبول و قابل اجرا بودن نوشته آنها، کسی حق بازبینی آن را نداشته باشد؛
- در مواردی که تالیف مشکوک به داشتن مشکلات یا مشاجرات باشد به راهنماییهای روندنمای کوپ استناد کند؛
- چاپ جزئیات چگونگی حل و فصل موارد مشکوک به داشتن مشکل (به عنوان مثال لینک دادن به روندنمای کوپ)؛
- چاپ تاریخ نوشتهها و پذیرش مقالات.
۴ ارتباط با مرورگران
۴-۱ سردبیر باید انتظارات خود را از مرورگر از جمله بهکارگیری مطالب ارائهشده جهت کسب اطمینان، در غالب رهنمودی ارائه کند. این رهنمود باید بطور منظم بروزرسانی شده و به این کد ارجاع یا لینک داده شود.
۴-۲ سردبیران باید قبل از ارجاع مرور نوشته، مرورگرانی را برای بروز هرگونه منافع متعارض بالقوه در اختیار داشته باشند.
۴-۳ سردبیر باید سیستمی را در اختیار داشته باشد تا به واسطه آن اطمینان یابد تشخیصهای مرورگرها محفوظ هستند، مگر آنکه مرور آشکاری داشته باشند که نویسندگان و مرورگران از آن مطلع باشند.
بهترین عملکرد برای سردبیران شامل این موارد خواهد بود:
- تشویق مرورگران برای بهچالشکشیدن سئوالات در زمینه اخلاقی و تحقیقات احتمالی و مشکلات برخاسته از نوشتهها در مورد انتشار (به عنوان مثال طراحی غیراخلاقی تحقیق، اطلاعات ناکافی برای حصول رضایت یا حمایت از موضوعات تحقیقی (از جمله حیوانات)، به کارگیری و ارائه نامناسب اطلاعات)؛
- تشویق مرورگران برای بهچالشکشیدن اصالت نوشتهها و آگاهی نسبت به انتشار مطالب دارای اطناب و سرقت ادبی؛
- دادن تجهیزات لازم به مرورگران برای شناسایی انتشارات مرتبط (به عنوان مثال دادن لینک منابع ذکرشده و جستجو در زمینه فهرست کتاب)؛
- اعلام نظرات مرورگران به نویسندگان با تمامیت کامل، مگر آنکه اظهارات اهانتآمیز یا افتراآمیز باشند؛
- اطمینان یافتن از همکاری مرورگران با نشریه؛
- تشویق موسسات آکادمیک به پذیرش فعالیتهای مرور به عنوان رویکردی پژوهشی؛
- بررسی عملکرد مرورگران و گام برداشتن در جهت حصول اطمینان از استاندارد بالای آن؛
- توسعه و حفظ پایگاه داده مرورگران مناسب و بهروزرسانی آن بر اساس عملکرد مرورگران؛
- بهکارنگرفتن مرورگرانی که اغلب مرورهای سریع، بیکیفیت یا با تاخیر دارند؛
- حصول اطمینان از اینکه پایگاه داده مرورگران منعکسکننده جامعه آنها در نشریه است و افزودن مرورگران جدید در صورت نیاز؛
- استفاده از طیف وسیعی از منابع (نه صرفاً مخاطبان شخصی) برای تشخیص مرورگران جدید بالقوه (به عنوان مثال پیشنهادات نویسنده، پایگاه داده مربوط به فهرست کتاب)؛
- پیروی از روندنمای کوپ در مواردی که عملکرد مرورگران دچار مشکل باشد.
۵ ارتباط با اعضای هیات تحریریه
۵-۱ سردبیر باید اعضای هیات تحریریه جدیدی در نظر گرفته و بر اساس انتظاراتی که از آنها دارد رهنمودهایی را در اختیار آنها بگذارد و اعضا را به تناسب خط مشی و توسعههای جدید، به روز نگه دارد.
بهترین عملکرد برای سردبیران شامل این موارد خواهد بود:
- برخورداری از خط مشی لازم برای مدیریت نوشتههای اعضای هیات تحریریه تا اطمینان حاصل شود که مرور بیطرفانه است؛
- شناسایی اعضای هیات تحریریه باصلاحیتی که فعالانه در توسعه و مدیریت خوب نشریه همکاری دارند؛
- بازبینی منظم ترکیب هیات تحریریه؛
- ارایه راهنمای روشنی به اعضای هیات تحریریه در مورد نقشها و وظایف مورد انتظار که احتمالاً شامل این موارد خواهد بود:
- فعالیت به عنوان عضو اجرایی نشریه
- حمایت و ارتقای نشریه
- جستجوی بهترین نویسندهها و بهترین آثار (به عنوان مثال از چکیده نشتها) و تقویت فعالانه نوشتهها
- ویرایش نوشتهها برای نشریه
- قبول مسئولیت ویراستاری، بازبینی و بیان نظرات در مورد مقالات در حوزه تخصصی خود
- پیوستن و مشارکت در جلسات هیات تحریریه
- مشورت دورهای با اعضای هیات تحریریه (مثلا بطور سالانه) برای بررسی نظرات در مورد اداره نشریه، آگاهکردن آنها از هرگونه تغییر در خط مشی نشریه و شناسایی چالشهای پیش رو
۶ ارتباط با صاحبان و ناشران نشریه
۶-۱ ارتباط سردبیر با ناشر و صاحب نشریه اغلب پیچیده است اما باید اساساً بر پایه اصول آزادی سردبیری باشد.
۶-۲ سردبیر باید بر مبنای کیفیت و تناسب مقالات با نشریه و بدون دخالت صاحب یا ناشر نشریه، در مورد چاپ مقالات تصمیم بگیرد.
۶-۳ سردبیر باید قرارداد کتبی داشته باشد که ارتباط او با صاحب یا ناشر نشریه در آن تنظیم شده باشد.
۶-۴ مفاد این قرارداد باید در جهت مجموعه قوانین کوپ برای سردبیران نشریه باشد.
بهترین عملکرد برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
- ایجاد مکانیزمهایی برای حل و فصل تعارضات بین خود و صاحب یا ناشر نشریه با تشریفات قانونی؛
- ارتباط پیوسته با صاحب و ناشر نشریه خود.
۷ رویکردهای ویراستاری و بازبینی
۷-۱ سردبیر باید مطمئن شود که بازبینی در نشریه او منصفانه، بیطرفانه و بهموقع است.
۷-۲ سردبیر باید سیستمی برای حصول اطمینان از این داشته باشد که مطالب ارائه شده در نشریه در حین بازبینی محرمانه باقی میمانند.
بهترین عملکرد برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
- حصول اطمینان از این که افراد مشغول به کار ویراستاری (از جمله خود) از آموزش کافی برخوردارند و بهرهمندی از جدیدترین رهنمودها، توصیهها و شواهد در مورد بازبینی و مدیریت نشریه؛
- آگاهی از تحقیقات صورتگرفته در مورد بازبینی و پیشرفتهای تکنولوژیک؛
- اتخاذ مناسبترین روشهای بازبینی برای نشریه و انجمن پژوهشی آن؛
- بررسی دورهای عملکردهای بازبینی برای بهبود احتمالی آنها؛
- ارجاع موارد مشکلساز به کوپ، بهخصوص هنگامی که سئوالاتی مطرح شدهاند که در روندنمای کوپ پاسخ داده نمیشوند، یا گمان میرود مشکلات جدیدی در مورد نشریه وجود دارد؛
- داشتن جلسهای با حکم به منظور داوری در مورد شکایاتی که قادر به حل آن نبودهاند.
۸ تضمین کیفیت
۸-۱ سردبیر باید گامهای معقولی در جهت حصول اطمینان از کیفیت مطالبی که چاپ میکند بردارد، با توجه به این که نشریات و بخشهای درون نشریات اهداف و استانداردهای متفاوتی خواهند داشت.
بهترین عملکرد برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
- داشتن سیستمی برای شناسایی اطلاعات نادرست (به عنوان مثال عکسهایی که در جای مناسب به کارگرفته نشدهاند یا متون سرقتشده) هنگام بروز گمانهزنیها؛
- اتخاذ تصمیمات مربوط به صفحهآرایی نشریه بر پایه شواهد مرتبط با فاکتورهایی که کیفیت گزارشات را بالا میبرند، به جای این که بر پایه دلایل زیباییشناسی یا ترجیح شخصی باشند.
۹ حفاظت از اطلاعات شخصی
۹-۱ سردبیر باید در قضاوتهای خود، از اصول محرمانه بودن پیروی کند. صرف نظر از قوانین داخلی، آنها باید همواره اطلاعات اشخاصی را که در طول تحقیق یا تعاملات حرفهای بهدست آمدهاند، محرمانه نگه دارند (به عنوان مثال بین دکتر و بیمار). بنابراین همواره لازم است رضایت کتبی آگاهی از انتشار را از افرادی گرفت که ممکن است شناختهشده باشند یا توسط دیگران شناسایی شوند (به عنوان مثال از نوع گزارش یا عکسها).
بهترین عملکرد برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
- انتشار خط مشی خود در چاپ اطلاعات فردی (به عنوان مثال اطلاعات یا تصاویر شخصی) و توضیح کامل آن برای نویسنده؛
- توجه کنید که رضایت مشارکت در تحقیق یا مسائل مربوط به آن، مشابه با رضایت انتشار اطلاعات، تصاویر یا نقلقولهای شخصی نیست.
۱۰ تشویق رعايت موارد اخلاقی (به عنوان مثال تحقیقات دربرگیرنده انسان و حیوانات)
۱۰-۱ سردبیر باید اطمینان یابد تحقیقی که منتشر میکند بر اساس رهنمودهای اخلاقی بینالمللی پذیرفته، صورت گرفته است (به عنوان مثال Declaration of Helsinki برای تحقیقات کلینیکی و رهمنودهای AERA و BERA برای تحقیقات تحصیلی)
۱۰-۲ سردبیر باید تضمین بجوید که تمام تحقیقات توسط هیات ذیصلاحی که در حال حاضر وجود دارد به تایید رسیدهاند (به عنوان مثال کمیته تحقیقات اخلاقی). با این حال، سردبیر باید بداند چنین تاییداتی، اخلاقی بودن تحقیق را تضمین نمیکند.
بهترین عملکرد برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
- آمادگی برای درخواست شواهد تایید اخلاقی بودن تحقیق و سئوال از نویسندگان در مورد جوانب اخلاقی (مانند چگونگی کسب رضایت شرکتکننده یا روش بهکاررفته برای به حداقل رساندن آزار حیوان) در صورت بروز نگرانیها یا نیاز به شفافسازی؛
- اطمینان یافتن از این که گزارش آزمایشات کلینیکی بر مبنای Declaration of Helsinki، Good Clinical Practice و دیگر رهنمودهای مربوط به تامین امنیت شرکتکننده صورت گرفتهاند؛
- اطمینان یافتن از این که گزارش آزمایشات یا مطالعات انجامشده بر روی حیوانات، در جهت رهنمودهای سازمان بهداشت جهانی و خدمات انسانی برای مراقبت و استفاده از حیوانات آزمایشگاهی یا دیگر رهنمودهای مرتبط صورت گرفتهاند؛
- تعیین مشاور یا هیات اخلاقی نشریه برای مشورت کردن در مورد امور خاص و بازبینی دورهای خط مشی نشریه.
۱۱ برخورد با تخلفات احتمالی
۱۱-۱ سردبیر موظف است در صورت مشاهده تخلفات یا نشانهای از بروز تخلفات وارد عمل شود. این وظیفه شامل مقالات چاپشده و چاپنشده میشود.
۱۱-۲ سردبیر نباید به سادگی مقالاتی را که مشکوک به داشتن تخلف هستند رد کند. او از نظر اخلاقی باید چنین مواردی را پیگیری کند.
۱۱-۳ سردبیر باید از روندنمای کوپ در هر جای ممکن پیروی کند.
۱۱-۴ نخست سردبیر باید در جستجوی پاسخی از موارد مشکوک به تخلف باشد. اگرپاسخ قانعکنندهای نیافت باید از کارکنان، موسسه یا بعضی از افراد ذیصلاح خواهان رسیدگی شود.
۱۱-۵ سردبیر باید تمام تلاش خود را به کار گیرد تا مطمئن شود رسیدگی درستی در مورد تخلف انجام شده است؛ اگر چنین چیزی صورت نپذیرد سردبیر باید تمام تلاش خود را در جهت یافتن راه حلی برای این مشکل به کار گیرد. این وظیفهای دشوار اما مهم است.
۱۲ اطمینان از درستی سوابق آکادمیک
۱۲-۱ خطاها یا اشتباه در نوشتهها باید بر اساس درجه اهمیت سریعاً تصحیح شوند.
۱۲-۲ سردبیر باید از رهنمودهای کوپ در اصلاح اشکالات استفاده کند.
بهترین عملکرد برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
- حرکت در جهت کاهش مطالب هجوآمیز مستتر در چاپ (به عنوان مثال تمام موارد کلینیکی باید به ثبت برسند)؛
- حصول اطمینان از این که مطالب چاپشده به طریقه امنی آرشیو شدهاند (به عنوان مثال مخزنهای دائمی مانند PubMed Central)؛
- در اختیار داشتن سیستمی برای این که به نویسنگان فرصت ارائه آزادانه مقالات تحقیقی را بدهد.
۱۳ مالکیت فکری
۱۳-۱ سردبیر باید نسبت به مساله مالکیت فکری آگاه باشد و با ناشر خود برای مدیریت توانایی نقض قوانین و تعهدات مالکیت فکری همکاری کند.
بهترین عملکرد برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
- اتخاذ سیستمی برای کشف سرقت ادبی (به عنوان مثال نرمافزاری برای جستجوی عناوین مشابه)؛ مقالات ارايهشده (بطور عادی یا به هنگام رویارویی با موارد مشکوک)؛
- حمایت از نویسندگانی که کپیرایت برای آنها رعایت نشده است یا قربانی سرقت ادبی بودهاند؛
- داشتن آمادگی برای همکاری با ناشر در جهت دفاع از حقوق نویسنده و تحت پیگرد قرار دادن متجاوزان (به عنوان مثال با درخواست بازپسگیری یا برداشتن آن از وب سایتها) صرف نظر از اینکه آیا نشریه کپی رایت را رعایت میکند یا خیر.
۱۴ تشویق تبادل نظر
۱۴-۱ سردبیر باید مشوق و مشتاق رسیدگی به انتقادات متقاعدکننده از آثاری باشد که در نشریه به چاپ میرساند.
۱۴-۲ باید به نویسنده مطلب مورد انتقاد فرصت پاسخگویی داده شود.
۱۴-۳ از مطالعه گزارش کار نتایج منفی نباید چشمپوشی شود.
بهترین عملکرد برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
- آزادی عمل برای تحقیق در مواردی که مطالب بهچاپرسیده در نشریه را به چالش میکشد.
۱۵ شکایات
۱۵-۱ سردبیر باید سریعاً به شکایات رسیدگی کند و بداند شکایات حل و فصل نشده، شکایات بیشتری به بار میآورند. این مکانیزم و چگونگی ارجاع مسائل حلنشده به کوپ باید در نشریه روشن شده باشد.
۱۵-۲ سردبیر باید از رویهای که در روندنمای کوپ برای شکایات در نظر گرفته شده پیروی کند.
۱۶ ملاحظات اقتصادی
۱۶-۱ نشریات باید خط مشی و سیستمی داشته باشند تا مطمئن شوند ملاحظات اقتصادی، تداخلی با تصمیمات سردبیری ندارد (به عنوان مثال دپارتمان آگهی باید مستقل از دپارتمان ویراستاری عمل کن(.
۱۶-۲ سردبیر باید خط مشی تبلیغاتی روشنی در مورد محتوای نشریه و رویکردهای مورد نیاز برای اسپانسری داشته باشد.
بهترین عملکرد برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
- چاپ توضیحی کلی از منبع درآمد نشریه (به عنوان مثال سهم درآمدی از قسمت تبلیغات، فروش، ملزومات اسپانسری و غیره)؛
- حصول اطمینان از اینکه رویه اسپانسری بازبینی همانند اسپانسری خود نشریه است؛
- حصول اطمینان از اینکه موارد گنجاندهشده در اسپانسری فقط بر پایه شایستگی آکادمیک و جذابیت داشتن برای خوانندگان در نظر گرفته شدهاند و تصمیمگیری در مورد این ملزومات تداخلی با ملاحظات تجاری ندارد.
۱۷ تعارض منافع
۱۷-۱ سردبیر باید سیستمی برای مدیریت برخورد منافع خود و همچنین کارکنان، نویسندگان، داوران و اعضای هیات تحريريه داشته باشد.
۱۷-۲ نشریات باید رویه آشکاری برای حل و فصل نوشتههای از جانب سردبیران، کارکنان یا اعضای هیات تحريريه داشته باشند تا مطمئن باشند بازبینی بیطرفانه است.
بهترین عملکرد برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
- چاپ فهرست منافع مشترک (مالی، آکادمیک یا انواع دیگر) کارکنان ویراستاری و اعضای هیات تحريريه (که هر ساله باید به روز رسانی شوند).
اختيار- غيرتجاری
CC BY-NC
این نشریه دارای دسترسی باز، تحت قوانین گواهینامه بینالمللی Creative Commons Attribution 4.0 International License منتشر میشود که اجازه اشتراک (تکثیر و بازآرایی محتوا به هر شکل) و انطباق (بازترکیب، تغییر شکل و بازسازی بر اساس محتوا) را میدهد .
محمدتقی احمدی؛ استاد سازه های هیدرولیکی
وابستگی سازمانی: دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
ایمیل: mahmadi@modares.ac.ir
تلفن: -
علی اکبر صالحی؛ استاد مهندسی عمران سازه های هیدرولیکی
وابستگی سازمانی: دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
ایمیل: salehi@modares.ac.ir
تلفن: -
محمود صفارزاده؛ استاد حمل و نقل
وابستگی سازمانی: دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
ایمیل: saffar_m@modares.ac.ir
تلفن: -
حسین گنجی دوست؛ - محیط زیست
وابستگی سازمانی: دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
ایمیل: h-ganji@modares.ac.ir
تلفن: -
علیاکبر آقاکوچک؛ استاد مهندسی عمران سازه های دریایی
وابستگی سازمانی: دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
ایمیل: a_agha@modares.ac.ir
تلفن: -
شروین ملکی؛ استاد مهندسی سازه
وابستگی سازمانی: دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران
ایمیل: smaleki@sharif.edu
تلفن: -
غلامرضا قدرتی امیری؛ استاد سازه - زلزله
وابستگی سازمانی: دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایران
ایمیل: ghodrati@iust.ac.ir
تلفن: -
شهاب الدین یثربی؛ دانشیار ژنوتکنیک
وابستگی سازمانی: دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
ایمیل: yasrobi@modares.ac.ir
تلفن: -
عباس افشار؛ استاد مهندسی هیدرولیک
وابستگی سازمانی: دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایران
ایمیل: a_afshar@iust.ac.ir
تلفن: -
مسعود تجریشی؛ استاد مهندسی آب
وابستگی سازمانی: دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران
ایمیل: tajrishy@sarif.ir
تلفن: -
سید احمد میرباقری؛ استاد مهندسی محیط زیست
وابستگی سازمانی: دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی، تهران، ایران
ایمیل: mirbagheri@kntu.ac.ir
تلفن: -
مجدالدین میرمحمدحسینی؛ استاد ژئو تکینیک خاک
وابستگی سازمانی: دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران
ایمیل: mmirhos@aut.ac.ir
تلفن: -
ابوالفضل حسنی؛ استاد مهندسی عمران طراحی روسازیهای بتنی
وابستگی سازمانی: دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
ایمیل: hassani@modares.ac.ir
تلفن: -
۱- سیاست نشر
۱-۱- سیاست داوری همتراز
روند داوری همتراز در مجلات دانشگاه تربیت مدرس عمدتاً از نوع دوسرکور است که در آن داور برای نویسنده و نویسنده برای داور ناشناس هستند. هر مقاله حداقل توسط دو داور بررسی میشود. روند داوری با بالاترین سرعت ممکن انجام میشود و تصمیم نهایی معمولاً طی ۶ تا ۸ هفته پس از ارسال مقاله اتخاذ میشود.
ابتدا ویراستاران مقالهها را بررسی میکنند و تنها مقالههایی که متناسب با اهداف و حوزه موضوعی مجله باشند و استانداردهای علمی و ویرایشی مجله را بالا ببرند برای داوری خارجی فرستاده میشوند.
۱-۲- اعلام هویت مؤلف (یا مؤلفان)
فهرست نویسندگان باید شامل اسامی همه کسانی باشد که در نوشتن مقاله همکاری قابل توجهی داشتهاند. هنگام تصمیمگیری در مورد نویسنده اصلی، ترتیب نویسندگان و دیگر حقوق انتشاراتی، باید میزان نسبی تأثیرات علمی و حرفهای هر نویسنده مورد توجه قرار گیرد. در مقالاتی که چند نویسنده دارند و از پایاننامه یا رساله دانشجویی استخراج شدهاند، معمولاً نام دانشجو به عنوان نویسنده اصلی میآید.
۲- سیاست اخلاق نشر
۲-۱- انتشارات دانشگاه تربیت مدرس
دانشگاه تربیت مدرس کلیه شرایط و ضوابط کمیته اخلاق نشر (COPE) را میپذیرد. نویسنگان میتوانند برای دریافت اطلاعات کامل به استانداردهای این کمیته مراجعه کنند.
۲-۱-۱- سرقت علمی- ادبی
سرقت علمی- ادبی یا دیگر اشکال نقض تعهدات نشر در انتشارات دانشگاه تربیت مدرس بسیار جدی گرفته میشود. از حقوق مؤلفین دفاع و ادعای سرقت علمی- ادبی یا سوءاستفاده از مقالات منتشر شده در مجلات بررسی میشود. مقالات ارائه شده با استفاده از نرمافزار سرقت علمی-ادبی بررسی میشوند. اگر مشخص شود که مقالهای از آثار دیگر سرقت علمی کرده یا حاوی مطالب کپیرایت شخص ثالث است، بدون اینکه مجوز یا اطلاعرسانی کافی در این مورد داشته باشد و در مواردی که تالیف مقاله مورد اعتراض است، انتشارات دانشگاه تربیت مدرس حق دارد دست به اقدامات لازم بزند که میتواند شامل، اما نه محدود به موارد ذیل، باشد: چاپ + اصلاحیه، حذف مقاله از مجله، مطرح کردن موضوع با رییس بخش یا رئیس مؤسسه + نویسنده و/یا مسئولان و مجموعههای دانشگاهی مربوطه، ممنوعیت نویسنده از انتشار در مجله و اقدامات قانونی مناسب.
۲-۲- اخلاق پژوهش
نویسندگانی که روی انسان مطالعه میکنند باید در بخش مواد و روشها دو موضوع را ذکر کنند: الف- رضایت بیمار و ب- نویسندگان مشخص میکنند که آیا روش مورد استفاده در پژوهش، توسط یک کمیته بررسی مسئول سنجیده شده است یا خیر. در مواردی که هیچ کمیته رسمی در دسترس نباشد، پژوهش باید مطابق با اعلامیه هلسینکی نسخه سال ۲۰۱۳ انجام گیرد. هنگامی که در پژوهش از حیوانات استفاده شود، همه حیوانات باید از مراقبت انسانی مطابق با ضوابط تعیین شده در راهنمای مراقبت و استفاده از حیوانات آزمایشگاهی، تهیه شده توسط آکادمی ملی علوم و منتشر شده توسط مؤسسه ملی بهداشت، بهرهمند شوند. (انتشارات NIH، صفحات ۲۳-۸۶، نسخه ۱۹۸۵)
۳- ارسال مقاله
پیش از ارسال مقاله ، مطمئن شوید که دستورالعملهای زیر را به دقت مطالعه کرده و از آنها پیروی کنید. مقالههایی که در راستای این دستورالعملها نباشند، عودت میشوند.
مجلات دانشگاه تربیت مدرس محدویت کلمه ندارند. ممکن است تقاضای اولیه در مورد موضوعات مناسب برای نویسنده فرستاده شود. همه مقالهها باید یک صفحه عنوان داشته باشند که عنوان کامل مقاله روی آن درج شده باشد. برای داوری دوسرکور، نام کامل نویسنده، وابستگی سازمانی و آدرس/شماره تلفن/فکس/ایمیل فعلی او همراه بیوگرافی کوتاه، باید روی صفحهای جداگانه ارائه شود. مقالههایی که تمامی ضوابطی را که در دستورالعمل ارائه مقاله آمده است، رعایت کرده باشند، برای سردبیر فرستاده میشوند.
۴- حق کپیرایت نشریه
دانشگاه تربیت مدرس حق کپیرایت کار را برای نویسنده تضمین میکند و در عین حال نویسنده حقوق انحصاری چاپ مقاله را به دانشگاه تربیت مدرس میدهد. با این وجود، مواردی استثنایی نیز وجود دارد که لازم است یا پیشنهاد میشود که حق کپیرایت را مالکی به جز دانشگاه تربیت مدرس در اختیار داشته باشد.
مسائل مربوط به نقض کپیرایت، سرقت علمی- ادبی و یا هر گونه تخلف دیگر در نشر، در دانشگاه تربیت مدرس بسیار جدی گرفته میشود. دانشگاه خود را موظف میداند از حقوق نویسندگان دفاع کند و همیشه هر گزارشی در مورد سرقت علمی- ادبی یا استفاده نادرست از مقالاتی که در مجله چاپ شده را بررسی نماید. به همین ترتیب ما خود را ملزم میدانیم که مجله را نیز از هرگونه سوءاستفاده محفوظ نگه داریم. برای بررسی مقالات فرستاده شده از نرمافزار سرقت علمی- ادبی استفاده میشود. اگر معلوم شود مقالهای مصداق سرقت علمی- ادبی است، یا اگر در مقاله از مطالب دارای کپیرایت بدون اجازه قبلی یا به شکلی نامناسب استفاده شده باشد و یا اگر بر سر حقوق مؤلف مقاله اختلاف وجود داشته باشد، حق اقدامات لازم برای ما محفوظ است. ممکن است برای مقاله اصلاحیه چاپ شود، مقاله از مجله حذف شود، مسئله با مؤسسه، بخش یا مجموعه دانشگاهی مربوطه مطرح شود یا هرگونه اقدام قانونی دیگر مانند ممنوعیت نویسنده از چاپ مقالات دیگر در این مجله به خصوص یا تمامی مجلات متعلق به دانشگاه تربیت مدرس انجام گیرد.
ضروری است که مؤلفان عدم تعارض منافع را اعلام کنند.
۵- اعلام تعارض منافع
این توضیحات باید در آخر مقاله، بعد از سپاسگزاری و قبل از منابع قرار گیرد. این بخش باید یک عنوان داشته باشد: «اعلام تعارض منافع». و آن را میتوانید اینگونه توضیح دهید:
نویسنده(نویسندگان) اعلام میکنند که هیچ نوع تعارض منافعی وجود ندارد.
لطفا در هنگام اعلام عدم تعارض منافع توجه داشته باشید که اطلاعات، دقیق باشد و هر رابطه مالی میان نویسندگان مقاله و مؤسسات حمایتکننده را دربرگیرد.
هرگونه همکاری مالی یا قابل عرضه در بازار که ممکن است دال بر وجود تعارض منافع باشد باید در نامه تعهد که با مقاله میفرستید ذکر شود تا به ویراستار کمک کند تصمیم بگیرد که در قسمت اعلام تعارض منافع مقاله شما اطلاعات کافی ارائه شده است یا خیر.
۶- سپاسگزاریها
سپاسگزاری را باید در پایان مقاله، پیش از بخش اعلام تعارض منافع (اگر وجود داشته باشد) قرار دهید. همچنین این بخش باید پیش از یادداشتها و منابع قرار گیرد.
بخش سپاسگزاری باید شامل فهرست کامل نامهای افرادی باشد که به نوشتن مقاله کمک کردهاند، اما شرایط لازم برای اینکه جزء نویسندگان مقاله باشند را ندارند. برای مثال کسانی که کمک فنی ارائه کردهاند، کسانی که در نوشتن مقاله همکاری کرده و مسئولینی که صرفاً با حمایت کلیشان به شما کمک کردهاند. نویسندگان باید هویت کسی که به آنها در نوشتن کمک کرده و یا شخصی که هزینه این پژوهش را پرداخت کرده، ذکر کنند.
۶-۱- سپاسگزاری از حمایت مالی
از همه نویسندگان خواسته میشود که حمایتهای مالی را به طور منظم و زیر یک عنوان جداگانه گزارش کنند. باید اعلام کنید:
«این پژوهش هیچ کمکهزینه خاصی از هیچ مؤسسه سرمایهگذار در بخش عمومی، تجاری یا غیرانتفاعی دریافت نکردهاست.»
همه مقالات پژوهشی باید حمایت مالی را به شکل جمله زیر اعلام کنند. نام مؤسسه سرمایهگذار باید به طور کامل ذکر شود و شماره حمایت مالی باید پس از آن در براکت بیاید.
«این کار با حمایت مالی دانشگاه تربیت مدرس [شماره کمکهزینه ...] انجام شده است.»
در صورتی که مقاله چند شماره حمایت مالی داشته باشد، باید آنها را با ویرگول و فاصله از هم جدا کرد. در پژوهشهایی که مؤسسات مختلف مالی آن بودهاند، باید نام مؤسسات در بخش سپاسگزاریها ذکر شود، به صورتی که با نقطهویرگول از هم جدا شده و قبل از نام آخرین مؤسسه کلمه "و" آمده باشد. برای مثال:
«این کار با حمایت مالی دانشگاه تربیت مدرس [شماره کمکهزینه ...]، دانشگاه تهران [شماره کمکهزینه ...] و وزارت علوم و تحقیقات و فناوری [شماره کمکهزینه ...] حمایت مالی شده است.»
این اطلاعات را تحت عنوانی جداگانه، درست بعد از دیگر سپاسگزاریها و پیش از اعلامیه عدم تعارض منافع، یادداشتها و منابع قرار دهید.
۷- مجوزها
مسئولیت کسب اجازه از دارندگان کپیرایت برای کپی کردن تصاویر، جداول و غیره بر عهده نویسندگان است.
۸- قالب مقاله
۸-۱- انواع فایل
تنها فرمت پذیرفته برای متن و جداول مقاله، وُرد است.
۸-۲- سبک مجله
برای دیدن دستورالعملهای انتشارات دانشگاه تربیت مدرس اینجا کلیک کنید.
۸-۳- سبک مرجعنویسی
انتشارات دانشگاه تربیت مدرس، بسته به مجله، از سبک مرجعنویسی هاروارد یا ونکوور پیروی میکند.
دستورالعملهای سبک ونکوور به صورت دو فایل پی. دی. اف در اختیار نویسندگان قرار میگیرد. نویسندگان باید از مطابقت مراجع مقاله خود با آنها مطمئن شوند.
۸-۴- آمادهسازی مقاله
برای دیدن فایل فرمت نگارش مقاله در این نشریه کلیک کنید.
۸-۴-۱- عنوان، کلیدواژهها و چکیده
عنوان، کلیدواژهها و چکیده به خواننده کمک میکنند تا مقاله شما را راحتتر پیدا کنند و باعث میشوند متن راحتتر خوانده شود.
۸-۴-۲- جزئیات تماس نویسندگان مربوطه
تمام جزئیات تماس کامل نویسنده مسئول مورد نیاز است. برای نویسندگان دیگر، ذکر وابستگی دانشگاهی لازم است. برای کمک به داوری ِ همتراز ِ ناشناس این اطلاعات باید به صورت جداگانه از مقاله ارائه شوند.
۸-۴-۳- دستورالعملهای ارسال تصاویر و دیگر نمودارها
۸-۴-۳-۱- تصاویر
۱. تصاویر باید در فایل وُرد متن بیایند.
۲. تصاویر شمارهدار باید به همان ترتیبی که در متن به آنها اشاره شده بیایند.
۳. برای تصاویری با چند بخش، هر بخش باید با حروف الفبا (الف، ب، پ، ...) علامتگذاری شود.
۴. شرح تصاویر ابتدا به انگلیسی بیاید. در ابتدای توضیحات باید Fig. ۱. با دو نقطه تیره، یکی پیش از عدد و یکی بعد از آن بیاید. توضیحات فارسی باید زیر آن و با کلمه شکل ( به صورت تیره) و همراه با عددِ تصویر بیاید: شکل ۱. بعد از عدد باید نقطه بیاید. در صورتی که توضیحات بیش از یک خط باشد، خطوط باید راستچین و منظم باشند.
۵. برای استفاده از تصاویر نشریات دیگر باید از آنها اجازه گرفته شود. بعضی ناشران مانند الزویر متن خاصی را درخواست میکنند.
۶. در جاهایی که مجوزی مورد نیاز است، باید زیر عکس (شیوه ونکوور) یا زیر نام نویسنده و تاریخ (شیوه هاروارد) بیاید.
۷. عکسها و دیگر تصاویر اسکن شده باید با حداقل وضوح ۳۰۰ dpi بیایند.
۸. تنها فرم فایل قابل قبول، مایکروسافت وُرد (Microsoft Office Word) است. در صورتی که قصد دارید فایل وُرد را به فرمتهای دیگر مثل پی دی اف، پاورپوینت، فتوشاپ یا تی.آی. اف. اف تبدیل کنید، نسخه نهایی خود را به دقت با نسخه اولیه مطابقت دهید.
۹. توضیحات تصاویر در صفحهای جداگانه پس از منابع میآیند. تصاویر و توضیحات باید بدون خواندن مقاله قابل فهم باشند.
۸-۴-۳-۲- فهرستها
- در صورتی که از جملات ناقص استفاده شده، از بولت پوینت برای فهرست کردن جملات استفاده کنید. فهرست را با علامت نقل قول شروع کنید و با نقطه به پایان ببرید.
- فهرستها باید با یک خط فاصله از بقیه متن جدا شوند.
- همه اعداد معادلات باید در پرانتز بیایند و راستچین شوند.
۸-۴-۳-۳- جدولها
۱. عناوین جدولها باید در همه موارد (مثل وقتی که در دو ستون مقاله آمده باشند) راستچین باشند.
۲. جدولها باید با ابزار «جدول» نرمافزار وُرد درست شوند. جدولهایی که با اکسل یا دیگر نرمافزارها درست شدهاند قابل استفاده نیستند.
۳. جداول را به ترتیب شمارهگذاری و در مقاله با عنوان جدول ۱، جدول ۲ ... به آنها اشاره کنید.
۴. کلمه جدول باید به صورت کامل نوشته شود.
۵. جداول را به ترتیبی که در مقاله آمدهاند، شمارهگذاری کنید.
۶. جدولها باید عناوین واضح و پانوشت توضیحی داشته باشند (و به ترتیب حروف الفبا علامتگذاری شده باشند.)
۸. جزئیات ارائه شده در متن اصلی را تکرار نکنید.
۹. تاریخها در جداول باید به صورت عددی بیایند: ۱۱/۵/۱۳۹۵
۱۰. شرح جدول باید در بالای آن و به صورت راستچین بیاید.
۸-۴-۴- دستورالعمل فرستادن فایلهای مکمل
انتشارات دانشگاه تربیت مدرس در حال حاضر فایلهای مکمل را نمیپذیرد.
۹- پس از پذیرش
۹-۱- نسخه نهایی
فایل پی دی اف نسخه نهایی برای نویسنده مسئول ایمیل میشود.
۹-۲- نسخه الکترونیکی
مجلات دانشگاه تربیت مدرس رایگان هستند و دسترسی به متن کامل مقالات آنها آزاد است. پی. دی. اف مقالات پس از پذیرش به صورت الکترونیکی در دسترس خواهد بود.
۱۰- محتوای مقاله
۱۱- فایل اصلی مقاله
فایل اصلی مقاله باید شامل قسمتهای زیر باشد:
۱۱-۱- عنوان کامل مقاله
۱۱-۲- اسامی نویسندگان، وابستگی سازمانی نویسندگان و ایمیل
۱۱-۳- چکیده
صفحه اول مقاله با چکیده آغاز میشود. چکیده باید آنقدر واضح باشد که خواننده اصل مطلب مقاله را کاملاً دریابد. از ارجاع و نقل قول خودداری کنید.
۱۱-۴- کلیدواژهها
تا ۵ کلمه کلیدی ارائه دهید. کلیدواژهها باید محتوای دقیق مقاله را بیان کنند، زیرا از آنها برای نوشتن نمایه استفاده میشود.
۱۱-۵- مقدمه
مقدمه تحقیق باید خلاصه باشد و عناوین فرعی نداشته باشد. این بخش باید اطلاعات لازم برای فهمیدن مقاله را در اختیار خواننده قرار دهد.
۱۱-۶- اهداف
اهداف باید مقصود اصلی پژوهش را توصیف کنند.
۱۱-۷- ابزار و روش
این بخش شامل اطلاعات و فرایندهای ضروری تحقیق است تا محققان دیگر بتوانند آنها را تکرار کنند. در صورتی استفاده از چند روش مختلف، باید از زیرعنوانهای فرعی استفاده کرد.
۱۱-۸- نتایج
این بخش ممکن است شامل جداول، فهرستها و تصاویر باشد. بر نکات مهم نتایج تحقیق تمرکز کنید؛ ولی از تکرار اطلاعاتی که در تصاویر و جدولها آمده، خودداری کنید. در این بخش میتوان تا ۶ عکس و جدول را مورد استفاده قرار داد.
۱۱-۹- بحث
اطلاعات این بخش با اطلاعات بخش نتایج متفاوت است.
۱۱-۱۰- نتیجهگیری
این بخش باید نتیجه نهایی مطالعه را به طور خلاصه توضیح دهد.
۱۱-۱۱- تعارض منافع
نویسندگان باید هرگونه تعارض منافع در تحقیق را در این قسمت اعلام کنند.
۱۱-۱۲- مشارکت نویسندگان
مشارکت و کمک تمامی نویسندگان در فرایند پژوهش باید در این قسمت ذکر شود.
۱۱-۱۳- سپاسگزاریها
به بخش ۶ این راهنما مراجعه کنید.
۱۱-۱۴- مراجع
صحت تمامی مراجع باید توسط نویسنده بررسی شود. نویسندگان باید اطمینان یابند که مراجع ذکر شده در متن با فهرست مراجع در انتهای مقاله همخوانی دارد. سبک مرجعنویسی، بسته به مجله، میتواند ونکوور یا هاروارد باشد. اما ثبات سبک باید حفظ شود. مراجع درست بعد از سپاسگزاری کمکهزینه و قبل از علایم و اختصارات میآیند.
۱۱-۱۵- علایم و اختصارات
علایم و اختصارات بعد از مراجع و در صفحهای جداگانه میآیند. این بخش باید بدون خواندن مقاله قابل فهم باشد.